Pas je businessmodel aan in tijden van crisis

Nieuwe kansen voor ondernemers

07 april 2020 04 augustus 2020

Een crisis doet bij veel bedrijven financieel zeer, maar maakt ook de weg vrij voor nieuwe mogelijkheden. Welke nieuwe businessmodellen helpen jouw onderneming om beter uit economisch uitdagende tijden te komen?

Word lid van MKB Servicedesk

Het Chinese woord voor “Crisis” bestaat uit de twee tekens ‘Wei’ en ‘Ji’. Deze tekens betekenen respectievelijk ‘gevaar’ en ‘kans’. Dat is precies hoe je als ondernemer een crisis kunt benaderen: als een gevaar en kans in één.

Verplaats je bedrijf naar online

Loopt het even niet zo lekker met je bedrijf, maar bied je vooral producten of diensten aan in de offline wereld? Dit is dé tijd om de oversteek naar online te maken. Dit zien we vooral gebeuren als gevolg van de coronacrisis. 

Kijk bijvoorbeeld naar het bedrijf van slager Paul van der Holst. Toen hij geen vlees meer kon leveren aan de horeca (zijn vaste klanten), hield hij het hoofd boven water door kwaliteitsvlees te gaan verkopen via zijn webshop.

Ook in andere branches zijn er mogelijkheden om online aan de slag te gaan. Denk bijvoorbeeld aan de eventbranche waar opeens webinars georganiseerd worden en restaurants die ook gaan bezorgen.

Probeer een collectief businessmodel

In tijden van crisis zie je vaak een hoge mate van saamhorigheid ontstaan. Hier kun je als ondernemer slim op inspelen door middel van collectieve- of community-based businessmodellen. Hierbij werk je samen met andere ondernemers of met klanten. Mensen zijn namelijk best bereid om zelf iets te investeren, als dit later leidt tot winst.

Denk bijvoorbeeld aan het het opwekken van zonne-energie. Consumenten betalen zelf voor het plaatsen van zonnecellen en profiteren mee van de opbrengst. Hierdoor hoef jij met je onderneming minder te investeren.

Meet je bedrijf een flexibel businessmodel aan

Een ding is zeker: als je met je bedrijf star blijft vasthouden aan wat ooit is geweest, ga je een crisis niet ongeschonden uitkomen. De partijen die floreren ten tijde van crisis, zijn de bedrijven die snel inspelen op de veranderende markt. Waar heeft de klant nú behoefte aan?

Natuurlijk ga je niet halsoverkop aan de slag met een nieuw product of dienst, maar blijf niet te lang hangen in de overdenkfase. Test een minimum viable product (MVP) bij je doelgroep en ga ervoor. Dit is een soort testversie van je product waar je meteen de markt mee op kan. Snel kunnen schakelen is hierbij een voorwaarde.

(Her-)ontdek de platformeconomie

We horen je al denken, de platformeconomie is toch helemaal niet nieuw? Toch is het slim om ook in nieuwe tijden van crisis te kijken naar de mogelijkheden van de deeleconomie. Succesvolle deel-bedrijven als AirBnB (2008), Uber (2009) en het Nederlandse Scoupy (2011) zijn niet voor niets gestart tijdens de kredietcrisis.

Bij elke economische crisis is inkomstenverlies voor veel mensen een gegeven. Ze gaan op zoek naar goedkope alternatieven voor producten of diensten die ze al gebruiken. Hierdoor staan ze meer open voor delen met andere consumenten.