Mobiel internet groeide flink in 2007

Nieuwe mobiele periode breekt aan

15 december 2009

Het gebruik van mobiel internet groeide vorig jaar met 30 procent. De vraag naar mobiele diensten zal de komende vijf jaar alleen maar groeien. Dat blijkt uit een onderzoek van het ministerie van Economische Zaken.

Het onderzoek van Motivaction en de Yankee Group in opdracht van Economische Zaken is bedoeld om meer zicht te krijgen op de ontwikkeling van mobiele telecommunicatie.

De resultaten geven veel inzicht in de consument. Ze maken nu nog maar weinig gebruik van mobiel internet. Zo’n 10 procent van de Nederlanders zegt eens per maand of vaker met een mobiel toestel te internetten. Een kwart van de ondervraagden is negatief over de snelheid en de kosten van mobiel internet.

De onderzoekers spreken de verwachting uit dat hierin snel verandering komt. Ondanks het huidige geringe gebruik concluderen zij dat de vraag naar mobiele diensten over de komende vijf jaar zal gaan groeien. “Consumenten en bedrijven ervaren dit als een onvermijdelijke ontwikkeling” aldus de onderzoekers. Wel wordt duidelijk dat een schappelijke prijs voor mobiel internetten en e-mailen een belangrijke factor is voor de doorbraak van dit type diensten.

De doorbraak van mobiel internet zal nog enkele jaren op zich laten wachten. Ongeveer 10 tot 15 procent van de toestellen mobiel breedbandinternet aan kan. Nederlanders wisselen gemiddeld iedere 3 jaar van toestel. 50% van de Nederlanders heeft een prepaid-account, en dus geen internetabonnement.

Afgelopen jaar brachten de meeste mobiele telecomaanbieders abonnementen op de markt waarmee consumenten voor een vast bedrag per maand onbeperkt konden surfen en mailen. Zo'n abonnement kost ongeveer tien euro per maand. De populairste onderwerpen op mobiele websites zijn Nieuws, Weer, Verkeer en Sport. Er wordt nog weinig geld verdiend met advertenties op mobiele websites, daarvoor zijn er nog te weinig gebruikers.

Volgens staatssecretaris Heemskerk maakt het onderzoek duidelijk dat we aan het begin staan van een nieuwe mobiele periode. Mobiele communicatie wordt voor steeds meer mensen een noodzakelijkheid.