Online boekhouden, is het wat voor jou?

Waarom een overstap op online boekhouden de moeite waard is
Iedere ondernemer doet aan boekhouding. Boekhouden kan nu ook online. Dit kan handig zijn als je altijd en overal bij je administratie wilt. Een extra voordeel: ook de accountant kan op afstand meekijken. Dat scheelt een hoop papierwerk en tijd. Maar is online boekhouden ook wat voor jou?
Beginnen met digitaliseren?
Klik hier
Dit document helpt je erbij
Naar MijnMKB
Meer weten over je administratie?
Klik hier
Download het whitepaper
Naar MijnMKB
Meer over de cloud?
Klik hier
Lees je in dit whitepaper
Naar MijnMKB
Boekhouden kan op drie manieren: op papier, met vaste software en met online software. Op papier spreekt voor zich, dan sla je alle rekeningen en facturen netjes op in mappen en maak je met pen, papier en rekenmachine berekeningen. Die papieren administratie moet je wel goed opslaan. Je moet je administratie minimaal zeven jaar bewaren
 

Software

Bij boekhouden via je computer, online of offline, digitaliseer je je gegevens. Je voert de cijfers op je computer in en kunt ook digitaal de foto's of scans van bonnetjes en facturen opslaan. Dit scheelt veel ruimte.

Bij offline boekhouden met vaste, stand-alone-software installeer je een programma via een cd of een gedownload bestand op je eigen computer. De gegevens die je invoert worden op je eigen computer of je eigen server opgeslagen. Na gebruik maak je een back-up die je veilig bewaart.

Bij online boekhouden vind je de software door naar een url, een internetadres, te gaan. Je start het programma op via je internetbrowser. De gegevens die je invoert worden automatisch bij de aanbieder van je software opgeslagen in de cloud. Dit kan dus eigenlijk nooit verloren gaan. 

 

Voordelen van online boekhouden

  • Je kunt via elke computer met een internetaansluiting je administratie bewerken.
  • Je kunt vanaf verschillende locaties werken.
  • Er worden altijd automatisch back-ups gemaakt.
  • Je hoeft de software (en updates) niet zelf te installeren.
  • Je accountant kan live met je meekijken en je advies geven op basis van je recentste cijfers.
  •  

Wat heb je nodig om online te kunnen boekhouden?

  • Een pc, laptop, tablet of smartphone met internet
  • Een abonnement op een online boekhoudprogramma
  • Een internetverbinding
  •  

Hoe werkt het?

Je gaat naar de website van je online boekhoudprogramma. Daar log je in met je gebruikersnaam en wachtwoord. Je zit meteen in je eigen administratie en kunt deze inzien en bijwerken. Je kunt dus meteen een aankoop invoeren, of voor een gesprek met een klant zijn bestelhostorie inzien. Het online boekhoudprogramma maakt voor jou overzichten en prognoses. Er zijn hele basic en hele uitgebreide boekhoudprogramma's. Het hangt dus af van welke aanbieder je kiest welke functies je allemaal hebt. Dit geldt voor offline boekhoudsoftware uiteraard ook. 
 

Is online boekhouden veilig?

Aanbieders van online boekhoudsoftware investeren flink in beveiliging. De administratie van bedrijven is kostbare data, die goed moet worden beschermd. In de cloud staat je data veilig. De gegevens worden versleuteld en op meerdere servers op verschillende plekken in de wereld bewaard. Deze gegevens kunnen dus niet verloren gaan door brand, diefstal of waterschade, of een crash van de computer of server waarop de boekhouding staat. Daarmee is online boekhouden veiliger dan boekhouden op papier of boekhouden met vaste software.

Omdat je je administratie beveiligt met je eigen gebruikersnaam en wachtwoord, moet je wel zelf zorgen voor veilige wachtwoorden. Als je bijvoorbeeld de naam van je partner gebruikt, kan een rancuneuze ex-medewerker dit bijvoorbeeld ook raden. Kies een goed wachtwoord en verander dit ook regelmatig. Zorg er ook voor dat je je boekhouding niet bijwerkt als je een openbaar wifinetwerk gebruikt. Hier kunnen hackers makkelijker met je meekijken dan op je eigen internetverbinding, of een internetverbinding die via VPN is versleuteld. 

Is online boekhouden dus ook wat voor mij?

 
Online boekhouden is handig voor elke ondernemer die wil meegaan met zijn tijd en zelf inzicht wil hebben in zijn cijfers. In sommige gevallen is het extra aan te raden:
  • Als je op veel verschillende locaties werkt;
  • Als je met meerdere personen aan de administratie werkt;
  • Als je altijd real-time inzicht wil hebben in je bedrijf;
  • Als je weinig ruimte hebt voor mappen vol papieren of een eigen server;
  • Als je niet zo goed bent in het maken van back-ups;
  • Als je geen tijd hebt om zelf updates door te voeren;
  • Als je wil dat je boekhouder of accountant met je mee kan kijken;

 

foto stockimages/ freedigitalphotos.net


De cloud: is het veilig?

Veilig online ondernemen
Hoe veilig is de cloud? Dat is de vraag die MKB Servicedesk veel binnenkrijgt. Experts bespreken de veiligheid en onveiligheid van de cloud.
de-cloud-veilig-111013171651.png

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten