Restaurantweek geeft opleving in recessie

Organisator DiningCity verdient goed aan 'eetweek'

04 augustus 2009

Morgen opent de online-inschrijving voor de Nationale Restaurant Week, die eind deze maand plaatsvindt. Het bedrijf achter het evenement groeit razendsnel.

Organisator DiningCity.com verwacht dat zo'n 160.000 mensen zich zullen aanmelden om voor 25 euro te dineren in een van de 1100 deelnemende toprestaurants. Wie vroeg reserveert, kan voor een koopje aanschuiven in een sterrenrestaurant, wie later komt zal het met minder moeten doen. Met een gemiddelde omzet per klant van 50 euro (de drank is niet gratis) moet de week de restaurants een kleine 8 mln euro opleveren, een welkom bedrag in recessietijd.

DiningCity

DiningCity.com verdient 330.000 euro aan de 300 euro inschrijfkosten die deelnemende restaurants betalen. Maar de meeste inkomsten haalt het zeven jaar oude bedrijf, dat vorig jaar een omzet draaide van euro 3,2 mln, elders. De restaurants, zo'n 2500 inmiddels, betalen zo'n 1000 euro per jaar om zichzelf op DiningCity.com te presenteren. Die gegevens worden aangevuld met filmpjes en recensies van bezoekers.

10.000 euro per franchiser

De echte melkkoe is het franchisesysteem waarmee directeur en oprichter Jeroen van den Brink vijf jaar geleden startte. Franchisenemers betalen een eenmalige deelnameprovisie van 10.000 euro plus een vast bedrag voor elk restaurant dat zich op hun site aanmeldt. Inmiddels telt het concept 35 franchisenemers in evenzoveel steden (waaronder New York, Dubai en Peking) in 15 landen.

Verdubbeling van omzet

De franchisenemers leveren niet alleen geld op, maar ook ideeën. De Restaurantweek komt uit New York, uit Singapore komt een ander plan: een kaartspel (à euro 25) om met korting te eten bij vijftig restaurants. Als dat aanslaat verwacht Van den Brink, wiens groep nu zeventig werknemers telt, voor het derde jaar op rij zijn omzet te verdubbelen.

Tafel reserveren

Maar zijn belangrijkste project, zo zegt de Amsterdammer zelf, ligt elders. In januari is hij, onder de naam Seat Me, een site gestart waar bezoekers een tafel in een restaurant kunnen reserveren. Deelnemende restaurants betalen 2 euro per couvert, maar alleen als de bezoeker daadwerkelijk opdaagt. De restaurateur krijgt zo extra klanten en bouwt een mooi klantenbestand op. De eter spaart op zijn beurt punten die later korting geven. Van den Brink steekt met een aantal investeerders 'enkele miljoenen' in Seat Me en hoopt het aan zijn franchisenemers te kunnen slijten. Groot voorbeeld is de beursgenoteerde Amerikaanse reserveringssite OpenTable. Die draaide in 2008 met circa tienduizend restaurants een omzet van $ 41,3 mln.

Bron: Het Financieele Dagblad