Wat zijn de voor- en nadelen van het delen van je kantoor?

Samenwerken met andere bedrijven in een bedrijfsverzamelgebouw

31 oktober 2013

Stel, je wilt op werkplekken besparen door het invoeren van mobiel werken. Je kunt er dan voor kiezen om kantoorruimte te gaan delen met andere bedrijven om kosten te besparen.

Kantoor in de cloud

Het delen van een kantoorruimte kan handig zijn, niet alleen in financieel opzicht. Het heeft ook een belangrijke netwerkfunctie; je ontmoet veel nieuwe mensen van andere bedrijven. Denk je aan het delen van kantoorruimte, dan kun je voor verschillende mogelijkheden kiezen, zoals een bedrijfsverzamelgebouw of een flexibel kantoor. Welke vorm je ook kiest, het delen van een kantoor kent een aantal voor- en nadelen.

Voordelen van het delen van een kantoor

  • Kosten: Je kan precies huren wat je nodig hebt en dus betaal je nooit voor ruimtes die je niet gebruikt. Ook deel je nu de vergaderzaal. Vaak staat deze ruimte de grootste tijd van de dag leeg en dat is zonde van het geld. Met meerdere bedrijven heb je ook meerdere gebruikers en is de vergaderzaal wel erg nuttig. Je deelt ook faciliteiten als een kopieermachine met elkaar.

  • Faciliteiten: Sommige panden zijn helemaal ingericht op het mobiele werken. Alle faciliteiten zijn aanwezig. Je hoeft zelf niet meer te investeren in speciale werkplekken of hulpmiddelen, zoals een interactief whiteboard. Het neemt een hoop organisatorisch werk uit handen en het scheelt in de kosten.

  • Servicekosten: Alle lasten die je normaal zelf moet dragen kan je nu delen. Denk daarbij aan kantinekosten maar ook aan de telefoon-, fax- en postservice.

  • Flexibeler: De contractduur is vaak niet zo lang als bij het zelf huren van een kantoor. De grootte van je kantoor kan makkelijk bepaald worden en ook bij de inrichting ben je vrijer.

  • Netwerken: Er werken mensen van verschillende bedrijven in het pand. Op deze manier zul je gemakkelijk je eigen netwerken kunnen vergroten.

Nadelen van het delen van een kantoor

  • Overlast: Je zit niet alleen in het pand, je hebt te maken met heel veel verschillende soorten bedrijven. Het kan dan voorkomen dat er niet de rust heerst die je wilde. Of dat er andersoortige overlast is.

  • Beschikbaarheid faciliteiten: Omdat je bepaalde faciliteiten deelt zul je goede afspraken moeten maken over het gebruik ervan. Zo moet je de vergaderruimte bijvoorbeeld geruime tijd van tevoren bespreken.

  • Minder status: Een eigen bedrijfspand straalt een bepaalde allure uit. Voor sommige bedrijven is status wel degelijk van belang om klanten te winnen.

  • Verminderde zichtbaarheid: In een bedrijfsverzamelgebouw is er aan de buitenkant van het gebouw geen of minder ruimte voor het uitdragen van een huisstijl. Je bedrijf is dus letterlijk minder zichtbaar.  

Wanneer is het delen van een kantoor voor mij handig? Als je met enkele bedrijven een pand deelt, verdeel je de kosten en verdubbel je de kennis. Als je een bedrijf hebt dat het niet direct moet hebben van status of van toevallige passanten, kan een gedeeld kantoor geschikt voor je zijn. Je kan altijd eerst gaan kijken in het pand, om de sfeer alvast te proeven.  

Lees in het artikel 'Hoeveel soorten werkplekken heb ik nodig?' hoe je op werkplekken kunt besparen.