'Ondernemer onvoldoende centraal bij AOV'

AFM: 'Verzekeraar moet stappen zetten in arbeidsongeschiktheidsverzekering'

24 januari 2013

Het belang van zelfstandige ondernemers staat onvoldoende centraal bij arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Vooral zzp'ers moeten (te) hoge premies betalen en hebben te maken met veel uitsluitingen.

Dat blijkt uit een onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), zo schrijft het Financieele Dagblad. AFM deed tussen 1 augustus 2010 en 1 mei 2011 onderzoek naar deze arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, naar aanleiding van klachten van zzp'ers over te hoge premies en vele uitsluitingen in de dekking. In totaal zijn 49 aov's onderzocht van de negen belangrijkste verzekeraars. Deze 49 verzekeringen vormen samen €1,24 miljard aan premieomzet: 73% van de Nederlandse aov-markt. De aov's zijn beoordeeld op vier criteria: kostenefficiënt, nuttig, veilig en begrijpelijk.

Slechte relatie premie en risico 

Volgens het AFM moeten verzekeraars belangrijke stappen zetten bij de verkoop van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen aan zelfstandige ondernemers. Zo vindt de autoriteit dat er een meer aantoonbare relatie moet zijn tussen de premie en het risico dat wordt verzekerd. Word je maar voor een klein risico verzekerd, zou de premie ook laag moeten zijn. De AFM twijfelt of de premies die de kleine verzekeraars rekenen, een afspiegeling zijn van de grootte van de verzekerde risico's

Pas op voor budget-aov's!

Omdat er volgens de AFM veel arbeidsongeschiktheidsverzekeringen op de markt zijn die niet voldoen aan de verwachtingen van ondernemers, bestaat er een groot risico op teleurstellingen. Vooral budget-, starters- en instap-aov's zijn volgens de AFM niet de moeite waard. De aanbieders van deze aov's sluiten een groot aantal medische aandoeningen uit van dekking, of beperken de duur of de hoogte van de uitkering. Sommige van deze budget-aov's sluiten zoveel uit dat ze niet meer passen bij een doelgroep. Soms worden bijvoorbeeld psychische aandoeningen uitgesloten van dekking voor stressvolle beroepen. Je denkt er goed vanaf te komen met een flinke korting, maar krijgt geen duidelijke informatie over de mogelijke gevolgen.

Verbeterpunten voor verzekeraars

Geen van de brochures over aov's vermeldt alle relevante productkenmerken en polisvoorwaarden volgens de AFM. Dat moet beter. Ook vindt de AFM dat verzekeraars meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor de vakbekwaamheid en kennis van adviseurs. De AFM heeft elke verzekeraar individuele verbeterpunten gegeven en gaat controleren of die ook worden uitgevoerd.

Bron: Het Financieele Dagblad

Beluister hier de uitzending van Radio 1 Tros in Bedrijf van zaterdag 18 juni. In het tweede deel bespreekt Willem Overbosch, directeur van MKB Servicedesk, dit nieuws met presentatoren Tineke Verburg en Peter de Bie. 

Auteur

Lenneke Arts