Duurzaamheid minder belangrijk voor mkb

Nederlandse multinationals wel druk bezig met mvo

13 november 2013

Duurzaamheid staat minder hoog op het lijstje van Nederlandse mkb'ers dan in 2008. Had toen 40 procent nog plannen in die richting, nu is dat nog maar 36 procent. De belangrijkste reden voor de daling is de economische crisis.

Dat staat in het International Business Report van Grant Thornton. Zij doen jaarlijks onderzoek onder ruim 11 duizend ondernemingen, verspreid over 39 landen. Nederlandse mkb'ers vormen mondiaal gezien overigens geen uitzondering: over de hele wereld is het voornemen om iets aan duurzaamheid te doen afgezwakt. In 2010 wilde 55 procent zich nog van hun duurzame kant laten zien, in 2011 ligt dat percentage op 40. 

Multinationals

Opvallend is dat de Nederlandse multinationals, zoals Air France-KLM, DSM, Philips en PostNL, juist wel druk bezig zijn met maatschappelijk verantwoord ondernemen. In de Dow Jones Sustainability Index, een ranglijst van de meest duurzame ondernemingen ter wereld, zijn deze grote Nederlandse bedrijven al jarenlang terug te vinden. Volgens Grant Thornton heeft dat alles te maken met hun imago: ze worden kritischer gevolgd door stakeholders dan mkb-bedrijven.

Bewust van de voordelen

Het is echter niet zo dat ondernemers in het mkb het belang van duurzaamheid onderschatten. Ze weten best wat een investering ze op kan leveren. Bedrijven die nu al bezig zijn met duurzame toepassingen, laten dan ook een flinke voorsprong zien. Zo zijn grote multinationals eerder bereid een mkb-bedrijf met MVO-doelstellingen te contracteren als leverancier. Door de economische crisis van de afgelopen jaren is duurzaamheid dan wel meer op de achtergrond beland, maar er liggen dus ook zeker kansen om de omzet te vergroten. 

Nieuwe economieën

In het rapport staat ook dat bedrijven in opkomende economieën, zoals in Afrika en Azië, eerder bereid zijn om maatschappelijk verantwoorde initiatieven te nemen dan bedrijven in gevestigde economieën. In Afrika wil 60 procent van de ondernemingen zich inzetten om de grootte van de eigen footprint te beperken. In Azië is 59 procent daarmee bezig. De cijfers van Europese (30 procent) en Noord-Afrikaanse (27 procent) bedrijven steken daar dan schril bij af. 

Bron: Plein+

Auteur

Liesbeth Meenink