De echte crisis moet nog beginnen

Bereid je voor op de 'war of talent'

12 december 2012

Terwijl ondernemers zich door de recessie heenworstelen, gloort er geen licht aan de horizon. Integendeel. Als de economie straks aantrekt, wacht een nog grotere uitdaging. Namelijk de crisis van de vergrijzing en ontgroening. Ofwel een dramatisch tekort aan vakmensen.

Haal jij het beste uit je mensen?

Dat besef is er nog te weinig. Mijn boodschap aan ondernemers is steeds dezelfde. Binnen een of twee jaar hebben we veel meer werknemers nodig dan er op de arbeidsmarkt zijn. Dat komt door het grote aantal babyboomers dat dan met pensioen gaat. Tegelijkertijd loopt het aantal jongeren op de arbeidsmarkt terug. Een tekort aan ervaren vakmensen is dan realiteit.

Als hr-adviseur begeleid ik ondernemers in de watersportbranche die deelnemen aan het Excelleren-project. Bij veel Hiswa-leden open ik letterlijk de ogen met deze informatie. Eén bedrijf heeft al problemen om jonge mensen te vinden. Weer een ander meent dat het wel zal meevallen...

Shoppen

Mijn advies is: Bereid je voor op het scenario dat je personeel na deze recessie zal gaan shoppen. Want de 'war of talent has started'. Probeer je mensen daarom nu te binden, creëer betrokkenheid, geef ze de waardering die ze nodig hebben. Zorg dat ze zich verder kunnen ontwikkelen.

Bedrijven zullen simpelweg moeten omgaan met het naderende personeelstekort. Maar wat kun je doen om je organisatie hierop voor te bereiden? Door slimmer te werken, door met minder mensen efficiënter te zijn. En ook: door je mensen duurzaam in te zetten. Stimuleer dat ze meer en andere taken op zich nemen. Dat ze breder dan hun eigen functie kunnen meedraaien en hun persoonlijke ontwikkeling oppakken.

Inzetbaarheidsscan

Er is vaak meer kennis en kunde in huis dan gedacht. Om dat uit te vinden, gebruik ik vaak de Inzetbaarheidscan. Deze door CBE HR ontwikkelde tool legt op een leuke en niet bedreigende manier bloot welke talenten, ambities, wensen, motivatie er in je mensen schuilen. De medewerkers krijgen zelf een goed beeld van hun talenten en mogelijkheden om zich verder te ontwikkelen. De uitkomsten vormen een mooie basis om met elkaar te praten over ontwikkeling en een betere inzetbaarheid binnen je bedrijf.

Verkokering van kennis

Hoe haal je meer uit je mensen? Begin bijvoorbeeld bij je ervaren senior medewerkers. Bij deze generatie X  (huidige 41’ers  - 55 ‘ers) is vaak sprake van 'verkokering' van kennis. Ze doen waar ze goed in zijn, doen dat al jaren en willen niets anders. Overtuig deze collega's dat ook al zijn ze 50 of 52  jaar, ze nog minstens tien tot vijftien jaar mee moeten. Aandacht voor persoonlijke ontwikkeling via POP’s helpt verkokering voorkomen.

Overigens steken ondernemers niet altijd energie in het ontwikkelen van senior medewerkers.  Ze laten hen het liefst gewoon hun ding doen. Maar waarom? We moeten af van de gedachte dat werknemers na hun 45e niet meer willen of hoeven groeien. Loopbaanontwikkeling kan gewoon doorgaan na je 45e. 

Senior medewerkers zijn juist heel waardevol. Denk aan het fantastische Tempo Team-filmpje. waarbij de net opgeleverde boot uiteenvalt wanneer de feestelijke fles champagne op de boeg knalt. De boodschap: We kunnen niet zonder de kennis van senior werknemers.

De juiste mentaliteit

En we hebben deze mensen in de toekomst keihard nodig. Net als jongeren overigens. Ook die moeten we koesteren. Er wordt veel over de huidige generatie geklaagd. Ze missen vaak de praktijkvaardigheden van vakmensen en zouden niet de juiste mentaliteit hebben. En tussen de X'ers en deze screenagers/generatie Z (huidige  20’ ers) bestaat vaak spanning. Terwijl zij juist een mooie meester/gezel duo zouden kunnen vormen.

Als ondernemer is het handig als je inzicht krijgt in hoe de verschillende generaties denken en leren. Hoe je hen laat samenwerken, en hen van elkaar laat leren. Want, om in watersport-termen te spreken, we moeten straks echt roeien met de riemen die we hebben. Zorg er dus voor dat je je talent binnenboord houdt.

Annemarie Hoogerhuis, HR adviseur CBE HR