Mijn medewerker heeft anorexia, wat moet ik doen?

Werknemer met eetstoornis

03 augustus 2012

Anorexia, Boulimia en B.E.D: eetstoornissen die impact hebben op iemands functioneren. Wat als je medewerker worstelt met anorexia?

Abelien de Vries krijgt als klantadviseur bij Menzis Werkgezond vragen van ondernemers die bijvoorbeeld gaan over gezond personeel of verzuimbegeleiding. Dagelijks helpt ze ondernemers een antwoord te zoeken op hun (specifieke) gezondheidsvragen over personeel. Ook is ze medeverantwoordelijk voor het opzetten van de WerkGezond Loketten op bedrijventerreinen. 

Welke ondernemersvraag is je deze maand bijgebleven?

“Een werkgever uitte zijn zorgen over één van zijn werknemers. Al langer vermoedde hij dat het niet goed ging met zijn werknemer, maar nu pas had zijn medewerker in een gesprek aangegeven te lijden aan anorexia. De werknemer verzuimde nog niet, maar de ondernemer maakte zich enorme zorgen om diegene en vroeg zich af hoe hij zijn werknemer kon helpen. Dat hij al wilde ingrijpen nog voor er sprake was van verzuim vind ik positief: het teken van goed werkgeverschap.”

Wat heb je hem geadviseerd?

“Op zijn verzoek heb ik gekeken of wij een goede zorgaanbieder hebben die deze medewerker kan begeleiden. Uiteindelijk heb ik hem HSK aangeraden, een landelijke organisatie voor psychische zorg. Enerzijds omdat die een geschikte behandeling aanbieden rondom anorexia en anderzijds omdat HSK een vestiging in de buurt van de werknemer heeft.”

Welk voordeel heeft deze werkwijze voor de ondernemer?

“Omdat wij een afspraak hebben met de HSK, kan ik snel en gericht tot actie overgaan om te zorgen dat de werknemer zo snel mogelijk geholpen kan worden via een geschikte behandeling. Het voordeel voor de werkgever is dat daarmee de kans op verzuim kleiner wordt. Bovendien bekijk ik of er zorgkosten zijn opgenomen voor deze behandeling en ga ik gelijk over tot ontdubbeling als de werknemer een Menzis-verzekerde is.”

Heb je nog een tip voor andere ondernemers?

“Denk nooit: er is geen oplossing voor een probleem dat bij mijn werknemer speelt. Stel je vraag, dat kost niks. Wij kunnen meestal helpen.”