Blijf bij door software updates en upgrades

Belangrijkste overwegingen om bij de tijd te blijven
Of we het nu leuk vinden of niet, we moeten allemaal mee in de vaart der volkeren. Zeker als je ondernemer bent. Voor je bedrijfssoftware betekent dit dat je periodiek moet upgraden naar een nieuwe versie.
Benut je online kansen
Klik hier
Download het whitepaper over Cloud computing
Naar MijnMKB
Upgrades vs updates
Bij het up-to-date houden van bedrijfssoftware vervloeien vaak twee termen met elkaar: updates en upgrades. Het verschil is echter aanzienlijk. Bij een update blijft de oorspronkelijke applicatie intact, maar worden waar nodig kleine fouten in de software bijgewerkt. De gebruikerservaring blijft daarbij grotendeels hetzelfde. Een upgrade daarentegen, is veel ingrijpender. De software wordt vanaf de basis opnieuw geïnstalleerd en vaak worden er wijzigingen in functionaliteit en gebruikersinterface doorgevoerd. Bij een upgrade verandert het versienummer van bijvoorbeeld 1.0 naar 2.0, bij een update van 1.0 naar 1.1.

Niet upgraden
Het is aan te raden updates altijd door te voeren, het liefst zo snel mogelijk nadat ze beschikbaar zijn gekomen. Vaak betekenen ze immers een stap voorwaarts in stabiliteit en veiligheid, terwijl de implementatie snel en simpel is. Een upgrade echter, zullen bedrijven meestal niet vanzelfsprekend en snel doorvoeren. Daarvoor zijn verschillende redenen te bedenken:
  1. Tevredenheid over de huidige versie, die draait namelijk goed en stabiel. De upgrade heeft een nieuwe gebruikersinterface en medewerkers zullen die zich eerst eigen moeten maken, terwijl de tijd daarvoor op het moment ontbreekt.
  2. De nieuwe versie vereist hardware die je (nog) niet in huis hebt.
  3. Er is tijdelijk onvoldoende geld in kas om de kosten van een upgrade te kunnen opbrengen.
Stuk voor stuk legitieme redenen om een upgrade uit te stellen. Zolang van uitstel maar geen afstel komt. Want tegelijkertijd zijn er meer dan genoeg redenen te noemen om beschikbare upgrades juist wél door te voeren.
 
Veiligheid
Allereerst het veiligheidsaspect. Daarvoor geldt: hoe langer een softwarepakket op de markt is - én hoe populairder het is - des te groter de veiligheidsrisico’s zijn. Hackers vissen immers het liefst in een zo groot mogelijke vijver, want daar hebben ze de meeste kans om iets te vangen. Daarbij zullen ze altijd eerst de bekende en meest gangbare trucjes proberen toe te passen. En precies op dat punt maken upgrades het verschil. Bij recente versies van software zijn de bekende veiligheidslekken immers afgedicht en vangen de meeste hackers bot. Zorg er daarom voor regelmatig te upgraden, zeker als je populaire software draait. Dat geldt in het bijzonder natuurlijk voor antivirus- en firewallsoftware, de eerste en belangrijkste schil tussen jou en de (soms boze) buitenwereld.
 
Productiviteit
Beveiligingsissues zijn op zichzelf natuurlijk al ernstig genoeg, maar ze veroorzaken daarnaast ook oponthoud en dus productiviteitsverlies. Het oplossen van problemen kost immers maar al te vaak downtime, die voorkomen had kunnen worden door een tijdige upgrade naar een recentere versie. Daarbij komt dat upgrades programma’s vaak functioneler, efficiënter en gestroomlijnder maken. Ook hier valt winst te behalen op het gebied van productiviteit. Niet alleen doordat het werk sneller gaat, maar ook doordat dankzij de toegenomen gebruikersvriendelijkheid minder vaak een beroep wordt gedaan op de support van je ICT-afdeling of ICT-partner. Zo vormen periodieke upgrades niet slechts een kostenpost, maar kunnen ze zich zelfs op allerlei manieren redelijk snel terugverdienen.
 
Motivatie en betrokkenheid
Tot slot heeft de keuze om wel of niet frequent te upgraden effect op de sfeer binnen je bedrijf. Up-to-date software, voorzien van de nieuwste functionaliteiten en gemakken, veroorzaakt immers een fijn, actueel en energiek gevoel bij mensen. Verouderde software daarentegen, met alle ongemakken en bugs van dien, kan maar al te gemakkelijk leiden tot ontevredenheid, frustratie en stress. Emoties die geen ondernemer graag op de werkvloer ziet. Zo snijdt het mes van een goed upgradebeleid aan meerdere kanten en kunnen frequente upgrades en recente software zelfs bijdragen tot een gezonde dosis enthousiasme, motivatie en betrokkenheid bij je medewerkers.

Google Apps versus Office 365 business

Vergelijking twee belangrijkste online office-applicaties
Welke kantoorsoftware uit de cloud past het best bij mijn bedrijf? De keuze is reuze, maar de zoekgigant en Office 365 business strijden om de kroon....

Is je automatisering bij de tijd?

Doe een ict-systeemcheck
Als je al een tijdje 'in bedrijf' bent, heb je waarschijnlijk een heel bouwwerk van hardware, software en communicatiesystemen om je heen opgebouwd....

Systeembeheer: zelf doen of uitbesteden?

Drie voor- en nadelen van outsourcing
Als je bedrijf groeit, groeit de ICT met je mee. Voor je het weet bezit je een omvangrijk machinepark van servers, desktops, laptops, printers en...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres - kantoor Agency No9:
Spaklerweg 53
1114 AE Amsterdam
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten