Recordaantal bedrijven failliet in januari en februari

Zeven tips om je bedrijf gezond te houden

30 juli 2013

In januari en februari van 2013 zijn ongekend veel bedrijven failliet gegaan. Ondernemers zijn ook somberder geworden: 82 procent verwacht een verslechtering van de economische situatie.

Volgens het Faillissements Dossier, dat alle faillissementen in Nederland registreert, gingen 2.273 bedrijven op de fles. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek, dat eenmanszaken niet meeneemt gingen 734 bedrijven in januari failliet en nog eens 755 in februari. Beide onderzoeksinstituten noemen de aantallen een record.

In de provincies Groningen en Zeeland moesten de meeste ondernemers een faillissement aanvragen.Vooral in de bouw, transport en de detailhandel hielden bedrijven het niet vol.

Bouwsector

In januari en februari gingen 323 bouwbedrijven failliet, 30 procent meer dan in de eerste twee maanden van 2012. In navolging van de crisis in de bouw gingen ook 44 architecten, technisch adviesbureaus en ingenieurs failliet, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Ook notarissen, makelaars en financieel adviseurs voelden de crisis in de bouw.In de cijfers is nog wel een lichtpuntje te zien: het aantal faillissementen stijgt minder snel dan in voorgaande jaren. Ging in de eerste maanden van 2012 nog 30 procent meer bedrijven failliet dan in het begin van 2011, nu is die stijging 10 procent. Daarmee neemt de stijging van het aantal faillissementen voor het eerst sinds het begin van de crisis af.

Vertrouwen

Ondernemers zien deze positieve ontwikkeling niet. Hun vertrouwen in de economie is opnieuw  gedaald, blijkt uit maandelijks onderzoek van Het Financieele Dagblad en TNS Nipo. Van de ondernemers heeft 82 procent negatieve verwachtingen voor de toekomst. Men heeft het gevoel dat consumenten de hand op de knip houden en er wordt gevreesd voor nieuwe overheidsbezuinigingen. 

Hoe houd je je bedrijf gezond?

  • Zorg voor een goede liquiditeitsbegroting

Met een goede heb je inzicht in je financiële situatie en weet je welke rekeningen je nog moet betalen, wanneer je btw af moet dragen, wanneer je het beste kunt investeren en of jouw klanten hebben betaald.

  • Goed debiteurenbeheer 

Slecht betalende debiteuren kosten ondernemers veel tijd en geld. Zeker in economisch zware tijden vormen wanbetalers een serieuze bedreiging voor de cashflow binnen je bedrijf. Zorg daarom voor een goed georganiseerd zodat je zeker weet dat facturen op tijd betaald worden.

  • Verbeter je cashflow

Onderzoek hoe je je kunt verbeteren.

  • Zorg voor een financieel vangnet

Dit doe je door geld te sparen of door een doorlopend krediet bij de bank of andere kredietverstrekker. In het whitepaper leer je om op slimme manieren je bedrijf te financieren. Bekijk hiervoor ook waarin gastspreker Jan Wietsma, directeur van MKB-Kredietcoach, alle knelpunten en binnendoorweggetjes behandelt op de route naar bedrijfsfinanciering.

  • Onderzoek de financieringsmogelijkheden

Denk je erover na om geld te lenen voor je bedrijf, verdiep je dan in de verschillende financieringsmogelijkheden. Behalve geld lenen bij de bank zijn er meer manieren voor ondernemers om aanvullende financiering te vinden, bijvoorbeeld via, de regeling Groeifaciliteit, een van de ruim en via MKB Crowdfunding, het investeringsplatform waarop ondernemers en investeerders elkaar ontmoeten. Op de Ondernemerskredietdesk vind je veel informatie voor ondersteuning bij het aanvragen van krediet.

  • Investeer in relatie met bank

Het loont de moeite om te investeren in een goede relatie met je bank. Wees altijd eerlijk en transparant over de financiële positie van je bedrijf. Heb je extra financiering nodig, geef dit op tijd aan. Een proactieve houding helpt. Laat dus zien wat je de bank kunt bieden aan zekerheden als ondernemer. Banken staan namelijk niet te trappelen om je te beoordelen als blijkt dat het water je al aan de lippen staat. In het whitepaper staan alle eisen op een rij. Onderhoud regelmatig contact met je bank. Ook in goede tijden. Het is namelijk leuk om ook de successen met elkaar te delen.

  • Verken je kansen in het buitenland

Het buitenland biedt volop kansen voor jou als ondernemer. Het boek en het whitepaper helpen je bij het zetten van de eerste stappen over de grens.

Auteur

Marlou Visser