Is de cloud een oplossing tegen storingen?

Hoe houd je ICT-storingen buiten de deur?

12 juni 2017

Een server op afstand, geen gedoe met updates en plaats- en tijdonafhankelijk werken: de cloud zou zomaar een oplossing kunnen zijn tegen storingen. Of toch niet?

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Waarom wél?

  1. Als je overstapt op de cloud, staat je server óók in de cloud. Een brand of stroomuitval in je bedrijfspand zal daardoor geen invloed hebben op je bestanden en programma's.

  2. Je bent niet meer afhankelijk van één server. Zodra er bij je clouddienst een server uitvalt, wordt direct overgeschakeld naar een ander datacentrum. 

  3. Clouddiensten gebruiken datacenters die goed beveiligd zijn tegen brand, stroomuitval en diefstal, waardoor het een veiligere plek is om data op te slaan dan op kantoor.

  4. Werk je in de cloud en heb je een storing met je internetverbinding, dan hoef je je geen zorgen te maken om je bestanden en gegevens. Je cloudaanbieder zorgt namelijk voor automatisch back-ups. 

Waarom niet?

Dat klinkt goed, maar de cloud is ook niet heilig: ook dáár kunnen storingen ontstaan. Als er softwareproblemen zijn bij het datacenter van de host van een clouddienst, kun je het cloudprogramma niet gebruiken. Dat was bijvoorbeeld onlangs het geval bij Instagram en Foursquare, omdat er een storing was bij aanbieder Amazon. En ís het eenmaal zover, dan kun je er zelf weinig aan doen: een melding maken en afwachten tot de storing bij de clouddienst is opgelost.

Een oplossing kan zijn om clouddiensten van verschillende leveranciers te kiezen. Natuurlijk moet je dan wel even uitzoeken dat de aanbieders niet dezelfde datacenters gebruiken. Nog een tip: maak afspraken met je cloud-aanbieder over boetes bij storingen en leg die vast in een SLA.

Auteur

Lenneke Arts