Pas je noodplan aan op je nieuwe IT

Werk met een Disaster Recovery Plan

12 juni 2017

Waarschijnlijk werk je nu met andere hard- en software dan vijf jaar geleden. Bovendien is de kans groot dat de continuïteit van je onderneming inmiddels staat of valt bij het foutloos werken van die IT. De vraag is of je jouw noodplan daarop hebt aangepast?

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Whitepaper IT op orde: Hardware

Heb je sowieso een IT noodplan? Wat doe je bijvoorbeeld wanneer je website tijdelijk uitvalt?

Calamiteiten

Over welke ‘disasters’ hebben we het? Brand, diefstal of een natuurramp zijn ‘bekende’ calamiteiten, maar de toenemende afhankelijkheid van technologie vereist dat je rekening houdt met de kwetsbaarheden van al die high-tech. Een paar voorbeelden:

  • stroomuitval

  • hardware laat het afweten

  • menselijke fout

In alle drie hierboven genoemde gevallen raak je de verbinding met je klanten kwijt.

Alleen een back-up is niet genoeg

Uiteraard maak je dagelijks een of meerdere back-ups. Als je dat nog steeds intern doet, is het wellicht goed om eens na te gaan of een online back-up niet makkelijker en misschien zelfs voordeliger is. Daarnaast test je natuurlijk regelmatig of het herstellen van een back-up ook inderdaad werkt. Als je daar zelf geen tijd voor hebt, laat het dan doen.

Afgezien daarvan moet je een prioriteitenlijst vaststellen. Welke programma’s moeten absoluut als eersten weer werken, nadat een calamiteit heeft plaatsgehad? Denk aan je telefoonverbinding, boekhouding, website en voorraadbeheer.

Maak een draaiboek

In een herstelplan zet je in de eerste plaats duidelijk op een rij hoe je je klanten informeert over wat er is voorgevallen en hoe snel je alsnog hun orders kunt uitvoeren, dan wel afspraken kunt nakomen. Houd er rekening mee dat je in het ergste geval geen internetverbinding meer hebt vanaf je werklocatie. Zorg ervoor dat je in een dergelijke situatie over een plan B beschikt. Een extra e-mail account bij een van de grote providers (Gmail van Google, Outlook.com van Microsoft of Yahoo) kan in het uiterste geval een uitkomst bieden. Het voordeligste is daarvoor een extra mobiele telefoon account te nemen.

Vraag offertes aan

Google eens op ‘disaster recovery plan’ en vraag een aantal offertes aan van bedrijven die zich daarin specialiseren. Zo’n bedrijf maakt een volledig beeld van de opbouw van je netwerk en de stappen die nodig zijn om alles weer volledig op te bouwen, mocht het een keer mis gaan. Het gaat dan niet alleen om een inventaris van servers en contactgegevens van personen, maar ook om zaken als een lijst van je software en licenties.

Auteur

Flip Schultz