"Vanaf het strand inloggen op je bedrijfsnetwerk, ideaal"

Interview met Erich Wünker | Bespaar tijd en geld met de juiste hardware
In de tijd van digitalisering, cloud computing en mobiel werken is het hoognodig om je IT aan te passen. Maar waar begin je en welke keuzes moet je maken? Hoe doen andere ondernemers dat? We vroegen het aan Erich Wünker, directeur van Klooster Reizen.
Download het whitepaper IT op orde: hardware
Klik hier
Gratis in MijnMKB
Ga
In 10 stappen je kantoor in de cloud
Klik hier
Download het whitepaper
Naar MijnMKB
Download het whitepaper Slimme factuurverwerking
Klik hier
Gratis in MijnMKB
Ga
Naam: Erich Wünker
Functie: Directeur
Bedrijf: Klooster Reizen BV
Product/dienst: Reisbureau
Aantal medewerkers: 28
 

1. Welk effect hebben trends als cloud computing en mobiel werken op je bedrijf?

“Vroeger hadden we een eigen server voor al onze data en systemen. Anderhalf jaar geleden hebben we alles gemigreerd naar een cloud omgeving. Onze leverancier heeft ons geholpen bij de migratie. Nu hebben we alleen nog een mailserver staan, maar dat zal in de toekomst ook naar de cloud verschuiven. De cloud was een ver van mijn bed show voor veel ondernemers, maar nu kunnen we er echt niet meer omheen.”
 
“Ook mobiel werken is mogelijk bij ons. Al onze 28 werknemers op vijf locaties kunnen vanuit huis werken. Ik vind het ideaal. Je kunt vanaf het strand onder het genot van een cocktail inloggen op je bedrijfsnetwerk en aan de slag. Dat heb ik afgelopen zomer ook gedaan ja. Het is een fantastische ontwikkeling. Overal, 24 uur per dag, zeven dagen per week is je data beschikbaar.”
 

2. Welk effect heeft dit op je hardware?

“We hebben grotendeels afscheid genomen van onze servers. We werken met tablets bij de balie, maar de meeste werkplekken zijn nog voorzien van een desktop PC met nog alle functionaliteiten van een stand-alone computer. Door de cloud is dat eigenlijk niet meer nodig. De pc’s zijn drie jaar oud, dus binnen een jaar zullen we ook nieuwe apparatuur aanschaffen. We willen terug naar losse schermen of overstappen op laptops en tablets. Dat is nu de beste optie. Harde schijfruimte hebben we immers niet meer nodig.”
 

3. Hoe zit het met je print- en scanapparatuur?

“We hebben sinds kort nieuwe scanners en printers op onze kantoren. In totaal zes multifunctional printers (MFP's) en vijf losse printers. De MFP’s hebben nu handige functionaliteiten, zoals knoppen ‘scan to mail’ en ‘scan to file.’ De scanners zijn gekoppeld aan een document management systeem, waardoor de documentstroom grotendeels geautomatiseerd is. Het past bij onze mentaliteit van zo min mogelijk papier gebruiken en het werkt een stuk efficiënter.”
 

4. Hoe is de factuurverwerking ingeregeld?

“Wij boeken reizen voor meer dan 18.000 klanten op jaarbasis. We versturen daarvoor facturen naar klanten, maar ontvangen er nog veel meer nota’s van onze touroperators. In ons document management systeem ontvangen wij van de touroperator alle facturen digitaal en kunnen deze vervolgens digitaal verwerken. Dit betekent dat de klant sneller met minder fouten en dus hogere kwaliteit in dienstverlening wordt gefactureerd."
 

5. Is het digitaliseren en automatiseren hiervan noodzakelijk?

“Voor ons wel. Absoluut. Als je nu nog alles uit zou moeten printen en verwerken dan mis je de trein. Als ik denk aan hoe we het vroeger deden dan was het allemaal heel omslachtig. We werkten met bakken papier, mappen, dossiers, kleuren. Het was een enorm gedoe. In deze tijd kan dat niet meer. Qua gemak, functionaliteit en efficiency zijn we er flink op vooruit gegaan. Vroeger hadden we speciaal mensen in dienst die al dat soort werk verrichten, tegenwoordig kunnen de werknemers aan de balie alles zelf en hebben ze nog tijd over ook. De omzet per medewerker is enorm omhoog gegaan. We hebben nu minder fte nodig. Vijf á zes jaar terug hadden we twee man in dienst speciaal voor dit werk, nu gaat het om een halve fte.”
 

6. Hoe zit het met je telefoonlijn en internetverbinding?

“We doen sinds een jaar alles via VoIP. We hebben een eigen glasvezelkabel aangelegd op ons hoofdkantoor en alle kantoren zijn daarmee verbonden, waardoor we een snelle en krachtige verbinding hebben. Op elke werkplek hebben we vaste toestellen en daarnaast nog een paar handsfree toestellen en headsets. Ook is er de mogelijkheid om te skypen, maar bellen doen we voornamelijk nog via vaste toestellen.”
 

7. Hoe heb je de beveiliging ingeregeld?

“We hebben een externe systeembeheerder die daarop toeziet. Dat bevalt heel goed. Een paar weken terug hadden we een malwareprobleem, waardoor onze pc’s gehackt waren en onze e-mailserver eruit lag. Onze externe systeembeheerder had dat binnen een paar uur opgelost. Voor ons zijn dat essentiële zaken, we kunnen niet zonder IT, daar draait onze hele business op. Als daar iets mis mee is hebben we echt een probleem.”
 
Maak je IT klaar voor de toekomst. Lees het gratis whitepaper IT op orde: hardware.

IT Trends: cloud computing

Welke technologische ontwikkelingen hebben effect op mijn hardware?
Ben jij al over op cloud computing? De trend van online werken en online opslag neemt steeds grotere vormen aan. Met cloud computing kun je al snel...

Welk effect hebben IT trends op mijn hardware?

IT trends: de gevolgen van mobiel werken
Welke trends hebben nu en in de nabije toekomst effect op jouw IT-keuzes? Een van de belangrijkste trends is mobiel werken. Tijd en plaats worden...

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten