Het nieuwe zoeken met Google: voorbeelden

Drie voorbeelden van Google's 'semantische context'

22 september 2016

Google heeft aan het begin van de herfst in 2013 een nieuw algoritme in de zoekmachine doorgevoerd. Voorwaarde is wel dat je bent ingelogd bij het invoeren van een zoekopdracht. Dan profiteer je namelijk optimaal van de ‘semantische context’, zoals het in vakkringen ook wel wordt genoemd. Hieronder volgen een paar voorbeelden:

Gesproken zoekopdracht

Een van de opmerkelijkste veranderingen in Google's semantische context is de gesproken zoekopdracht voor mobiele apparaten. Probeer het zelf maar eens met je smartphone of tablet. Stel, je hoort tijdens een gesprek met relaties dat je toch eens kennis moet maken met Willem Overbosch. Je spreekt op je smartphone of tablet de vraag in ‘Wie is Willem Overbosch?’ en krijgt vervolgens het volgende resultaat te zien:

Wellicht ten overvloede: die zoekopdracht kun je uiteraard van willekeurig elke andere ondernemer opgeven, vooropgesteld dat hij/zij enige bekendheid geniet en een profiel heeft aangemaakt bij een netwerk als LinkedIn. Aardige bijkomstigheid is dat de door jouw uitgesproken zoekopdracht onmiddellijk in beeld wordt gebracht.

Context- en locatiegevoelig 

Wanneer je Google toestemming hebt gegeven om jouw locatie te bepalen, dan zal de volgende vraag je daadwerkelijk op dat moment de meest relevante resultaten opleveren: ‘Wat is de dichtstbijzijnde garage?’ Dat levert dan een zoekresultaat op dat vergelijkbaar is met het volgende, wanneer je althans op het tabblad ‘Maps’ klikt: 

N.B. De hierboven getoonde zoekopdracht werd in Utrecht ingevoerd.

Tot slot: eveneens op voorwaarde dat je zoekopdrachten invoert wanneer je ingelogd bent, zal Google steeds meer zoekresultaten tonen op basis van jouw zoekgeschiedenis. Het uiteindelijke doel moet zijn dat een gesproken zoekopdracht als ‘Mijn agenda’ tot gevolg heeft dat jouw Google Agenda op het scherm van je smartphone of tablet verschijnt. Hetzelfde geldt voor Gmail (‘Toon e-mails van Willem’) en Drive (‘Mijn bestanden inzake Project XYZ’). 

Content voorrang boven commercie

Websites die boven ‘de vouw’ op een beeldscherm verhoudingsgewijs meer commerciële uitingen dan content laten zien, zullen lager in de zoekresultaten verschijnen. Met andere woorden: wil je minimaal op de eerste pagina met zoekresultaten verschijnen, dan zul je ervoor moeten zorgen dat de teksten op jouw website inhoudelijk ook werkelijk iets voorstellen. Het onderstaande voorbeeld laat aan duidelijkheid niets te wensen over:

Auteur

Flip Schultz