Software, hardware, beheer… Investeer jij in de juiste dingen?

Column David Saris | Steek geld in je échte business

25 maart 2015

Mexx, Blockbuster en Kodak hebben één ding gemeen: ze zijn groot, gevestigd en… failliet. Traditionele businessmodellen verliezen kracht. Verander je als ondernemer niet snel genoeg, dan overleef je niet. Mooie voorbeelden van bedrijven met nieuwe businessmodellen zijn bijvoorbeeld Netflix, Uber en Spotify. Zij durven te investeren in technologie en vooral: doen iets nieuws en creeëren daarmee businesswaarde. Investeer jij wel in de juiste dingen?

Ik spreek wekelijks ondernemers uit verschillende branches over de hoeveelheid tijd en geld die ze investeren in technologie. Bij bijna allemaal gaat het grootste deel naar hardware, beheer en softwarelicenties. Bedrijven als Uber en Spotify doen dat anders. Bij hen gaat slechts een klein bedrag naar deze drie kostenposten. In plaats daarvan investeren ze in slimme algortimes, wat onderscheidend vermogen en businesswaarde oplevert.

Amazon en Google pakken het anders aan. Ja, zij investeren ook in slimme algoritmes, maar daarnaast steken ze ook een flink bedrag in hardware en beheer. Omdat ze dat zo grootschalig doen, kun jij als ondernemer hier veiliger en goedkoper infrastructuur huren dan zelf een server te kopen en die te beheren.

Laatst heb ik bovenstaand model bedacht (zie plaatje) om ondernemers te helpen om helder te krijgen voor welke bedrijfsactiviteiten maatwerkoplossingen geschikt zijn en wanneer de cloud juist een betere optie is.

Linksonder: software en servers

Zelf software en servers onderhouden: voor veel ondernemers levert het weinig businesswaarde en onderscheidend vermogen op. Je kunt beter dingen als dataopslag en hosting slim inkopen bij een partij die dat goedkoop aanbiedt. Outsourcen dus, bijvoorbeeld met Google Apps for Work.

Linksboven: CRM

Wat je wél wat kan opleveren, is bijvoorbeeld de manier waarop je CRM inricht en hoe je collaboration tools inzet (zie linksboven in de afbeelding). Maar, ook daarbij is kiezen voor software in de cloud een slimme keuze: Salesforce bijvoorbeeld.

Rechtsboven: klantportaal

Dan gaan we verder in het kwadrant. Rechtsboven, kijk je met me mee? Dat gaat over ondernemers die investeren in apps die uniek zijn en veel businesswaarde kunnen opleveren. Ook nu is het een aanrader om je applicatie te draaien via een goedkope infrastructurele oplossing: Google Cloud Platform bijvoorbeeld.

Rechtsonder: experimenteren

Heb je net een nieuw product of nieuwe dienst gelanceerd? Je innovatie kan nog zo onderscheidend zijn, maar dat betekent niet dat hun businesswaarde al bewezen is (rechtsonder in het kwadrant). Doe eerst wat kleine experimenten, maar steek daar niet teveel geld in. Kijk vervolgens continu wat je product of dienst nodig heeft om een grotere businesswaarde te krijgen. Pas dan kan je innovatie verschuiven naar een plek rechtsbovenin de kwadrant. Andere producten of diensten worden juist mainstream en krijgen een plek van boven naar linksonder.

Misschien een open deur, maar ondernemers besteden het overgrote deel van hun budget aan onderhoud van servers en software. Dat is allebei niet onderscheidend en levert geen business waarde op. Dus investeer jij niet in technologie die veel onderscheidend vermogen heeft en businesswaarde toevoegt, dan vrees ik dat je niet lang het licht aan kunt houden.

Ik help je graag om inzicht te krijgen en de juiste keuzes te maken.

Auteur

David Saris