Kredietverzekering

Mijn klant betaalt niet. Wat nu?

In vier stappen naar een betaalde factuur

Veel (zelfstandige) ondernemers liggen er wakker van: een klant die een factuur niet betaalt en weigert duidelijkheid te geven. Intussen vrees je dat jij straks zelf je rekeningen niet meer kunt betalen. En nu?

25 maart 2020 26 februari 2021

Voorkom achterstallige betalingen: wat je kunt leren van een ondernemer

Voorkom wanbetaling, lees dit voorbeeld!

Het is de schrik van elke ondernemer: klanten die je dienst of product afnemen, maar niet willen of kunnen betalen. Je kunt dan een incassobureau of deurwaarder inschakelen, maar van kale kippen valt niet te plukken.

23 januari 2019 11 december 2020

Kan ik klanten vragen vooruit te betalen?

Op krediet leveren of betalingsvoorwaarden aanpassen

Een wanbetaler, daar zit je niet op te wachten. Waarom dan altijd maar op krediet leveren? Vooraf of in termijnen betaald krijgen is ook een optie. Je loopt dan minder risico. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

31 maart 2020 10 december 2020

Wat zijn debiteuren?

Het verschil tussen debiteuren en crediteuren

Debiteuren. Misschien heb je de term al een aantal keer horen vallen. Maar wat betekent het nu precies? Wat betekent een debiteur voor jou als ondernemer?

25 maart 2020 12 november 2020

Hoe kom ik aan geld om te exporteren?

Om export mogelijk te maken heb je waarschijnlijk extra geld nodig. Maar waar is dit te vinden? In de crowd, bij de overheid of toch via de bank? In het whitepaper Exportfinanciering belichten we de belangrijkste bronnen en vormen van exportfinanciering. Je leest hoe andere ondernemers het hebben aangepakt en je ontvangt praktische tips om tot passende financiering te komen.

25 februari 2020 25 augustus 2020

3 tips voor een goede liquiditeit

Zorg dat je kunt voldoen aan je betalingen

De liquiditeit van je bedrijf is voor een groot deel afhankelijk van het betaalgedrag van je klanten. Hoe sneller je geld van klanten binnen is, des te sneller en beter je kunt voldoen aan je financiële verplichtingen. Hiermee verbeter je direct je eigen kredietwaardigheid.

03 april 2020

Wat als mijn klant of leverancier failliet gaat?

Wees je bewust van de risico’s

Als ondernemer weet je wat je kunt doen om te voorkomen dat jouw bedrijf failliet gaat. De risico’s die je op dat vlak loopt, heb je doorgaans zo goed mogelijk afgedekt. Maar wat gebeurt er met het bedrijf als een van je klanten of leveranciers failliet gaat? Daar staan veel ondernemers niet bij stil, terwijl het voor de onderneming verstrekkende, soms zelfs rampzalige gevolgen kan hebben.

04 februari 2020

Hoe stel ik de juiste betalingsvoorwaarden op?

Voorkom betalingsproblemen: maak goede afspraken

Een belangrijke manier om ervoor te zorgen dat je op tijd je geld ontvangt van klanten is door het maken van goede afspraken. Dat begint met heldere betalingsvoorwaarden die worden geaccepteerd door je klant. Hoe bepaal je die voorwaarden en hoe leg je ze vast? Dit wordt in 2 stappen en 3 aanvullende tips uitgelegd.

04 februari 2020

Wat is een kredietverzekering?

Over kredietverzekeringen en wanneer je ze nodig hebt

De term kredietverzekering is een dubbele: twee verschillende verzekeringen vallen onder deze naam. En daaronder vallen dan ook nog meerdere manieren om je te verzekeren. Hier lees je hoe het precies zit met kredietverzekeringen, en welke goed zou zijn voor jouw bedrijf.

04 februari 2020

Betaalt mijn klant straks wel mijn factuur?

Durf kritische vragen te stellen en check zijn betaalgedrag!

Wat maakt jou tot een goede ondernemer? Je kunt een goed product hebben maar dat is niet voldoende. Een goede ondernemer moet zakelijk denken en begrijpen dat zijn bedrijf niet kan draaien als zijn facturen niet of niet op tijd worden betaald.

04 februari 2020

Stop met piekeren over de betaling van jouw zakelijke facturen

Blog Johan Geerom - Euler Hermes

Wist je dat één op de vier bedrijven -wereldwijd gezien- 90 dagen op hun geld moet wachten? Je zou het niet zeggen, maar hoe goed de economie ook draait, het betaalgedrag verslechtert alleen maar. Nou mogen wij in Nederland niet klagen, want wij staan mondiaal gezien in de top 5 van best betalende landen. Maar we exporteren wel veel, dus ‘slecht betalen’ ligt wel degelijk bij veel ondernemers op hun bord. En ook in Nederland kan je elke dag met wanbetaling worden geconfronteerd. Want hoe weet je zo zeker dat jouw afnemer morgen niet failliet gaat?   

11 september 2019

Veel misvatting bij ondernemers over kredietverzekering?

Interview met Johan Geeroms - Hoofd Risk Underwriting - Euler Hermes

Je was er nog zo blij mee. Die mooie, nieuwe klant. De eerste opdrachten zijn prima afgehandeld. En nu ligt u er wakker van. Een flinke nota die maar onbetaald blijft. Dat is lastig, want je hebt het geld hard nodig om nieuwe voorraad in te slaan.

05 april 2019

Leveren aan winkelketens, kan dat nog wel?

Wat is de toekomst van de retail, en hoe ga ik daar mee om?

Wat een nachtmerrie, het faillissement van V&D. Het warenhuis met zoveel kleine toeleveranciers ging in 2016 ineens failliet. En als jij als mkb-ondernemer nog geld tegoed had van V&D, wist je wel hoe laat het was. Als er al iets over zou blijven uit de boedel, dan gaat dat naar preferente schuldeisers als het UWV, niet naar jou. Je geld krijg je met Sint-Juttemis. Kun je in deze tijd nog wel leveren aan de retail?

26 februari 2019

Krijg altijd netjes je geld, vermijd deze valkuilen

Je denkt dat je alles goed geregeld hebt, maar dan blijk je toch geen goede afspraken te hebben gemaakt en krijg je na levering van je goederen of diensten je geld niet. Veel ondernemers trappen in dezelfde valkuilen. Zorg dat jij dat niet doet.

21 februari 2019

Hoe zorg ik dat mijn algemene voorwaarden gelden?

Verwijs op tijd en op de juiste manier naar je voorwaarden

Algemene voorwaarden kunnen alleen van toepassing zijn als je er (1) op de juiste manier én (2) tijdig naar verwijst. Hoe doe je dat? Waar moet je op letten?

01 februari 2019

Jaarcijfers op tijd deponeren is goed voor je rating

Veel bedrijven verplicht cijfers aan te leveren bij KvK

Na 13 maanden vervalt de maximale termijn voor het aanleveren van je jaarcijfers bij de Kamer van Koophandel. Veel bedrijven zijn verplicht op tijd aan te leveren en hebben daar veel voordeel bij.

01 februari 2019

Ratings: wat zijn het, hoe werkt het?

Kom positief uit de bus bij BKR, Graydon, D&B en Euler Hermes

Bij een kredietaanvraag word je als ondernemer onder de loep gelegd door de financier. De eerste stap is vaak het kijken naar je rating. Maar wat is een rating precies en hoe kun je deze beïnvloeden? Het antwoord lees je hier.

01 februari 2019

Ondernemer in de zorg? Wees niet te goed van vertrouwen!

Waarom debiteurenbeheer ook belangrijk is voor zorgmkb’ers

De zorg is een sector die de laatste tijd een hele stabiele groei heeft doorgemaakt: door vergrijzing, toenemende mogelijkheden en ouderen die steeds mondiger worden, is er de afgelopen decennia elk jaar méér geld naar de zorg gegaan. Over wanbetaling hoef jij je dan ook geen zorgen te maken, toch?

14 januari 2019

Getoond 1 tot en met 18 van 28 totaal, er zijn meerdere pagina's