Wetswijzigingen per 1 juli 2024 voor ondernemers
Dit zijn de belangrijkste veranderingen

Vanaf 1 juli 2024 krijg je te maken met nieuwe wetten, wetswijzigingen en aangepaste regels. Dit jaar is het relatief rustig en zijn er eigenlijk slechts twee belangrijke wetswijzigingen die impact hebben op het ondernemerschap.
Minimumloon gaat omhoog met 3,1%
Betaal je het minimumloon aan je werknemers? Houd dan rekening met de verplichte stijging per 1 juli 2024. Het minimumloon 2024 gaat namelijk omhoog met 3,1%. De verhoging geldt ook voor mensen die een WW-uitkering of AOW-uitkering ontvangen.
Voor werknemers in loondienst van 21 jaar of ouder stijgt het bruto-uurloon van 13,27 euro naar 13,68 euro. In de oorspronkelijke plannen was nog een extra verhoging van 1,2% opgenomen. Deze is van tafel. De Eerste Kamer heeft dit wetsvoorstel afgekeurd.
Bedragen per 1 juli 2024
Leeftijd | Minimumloon per uur |
---|---|
21 jaar en ouder | € 13,68 |
20 jaar | € 10,94 |
19 jaar | € 8,21 |
18 jaar | € 6,84 |
17 jaar | € 5,40 |
16 jaar | € 4,72 |
15 jaar | € 4,10 |
Vrachtwagenrijbewijs verplicht voor bestuurders van jonge elektrische bedrijfswagens
Gebruik je een jonge elektrische bestelwagen voor je bedrijf die tussen de 3.500 en 4.250 kilo weegt? Vanaf 1 juli 2024 heb je een rijbewijs C1 nodig om deze te besturen. Op dit moment mag je nog met rijbewijs B een elektrische bestelauto in die gewichtsklasse rijden. Voor elektrische bestelwagens die vóór 1 oktober 2023 op naam zijn gezet of zijn besteld, geldt een vrijstelling; je mag deze blijven besturen met rijbewijs B.
Ondernemers voor het blok gezet
Een opmerkelijk besluit vinden VNO-NCW en MKB Nederland. Die rekenden eigenlijk op verlenging van het gedoogbeleid vanuit de overheid. De vrees bestaat nu dat veel ondernemers de dupe worden van de nieuwe eisen en een (duur) vrachtenwagenrijbewijs moeten halen.
Klimaatakkoord en zero-emissiezones
Dat heeft alles te maken met het Klimaatakkoord en de klimaatdoelen, en het instellen van zero-emissiezones in dertig tot veertig steden in Nederland. Dat zorgt ervoor dat veel ondernemers overschakelen naar elektrische bestel- en vrachtauto’s. Maar een elektrische bestelauto is veel zwaarder dan een brandstofvariant. Dat extra gewicht wordt met name veroorzaakt door het zware batterijpakket. De oplossing werd gevonden in een e-bestelauto met een verhoogde toegestane maximum massa (TMM) van 4250 kilogram. Met uitzicht op Nederlandse wetgeving die de inzet van deze zwaardere e-bestelauto’s zou toestaan, werd begin 2023 een gedoogregeling overeengekomen.
Grote gevolgen verduurzamen wagenpark
Demissionair minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft de Tweede Kamer laten weten dat het gedoogbeleid afloopt per 1 juli 2024. Dit heeft dus grote gevolgen voor het verduurzamen van je wagenpark, want er is geen uitzicht op wetgeving die het wel mogelijk maakt om met rijbewijs B een e-bestelauto te besturen. Naast de verplichting om rijbewijs C in bezit te hebben, zijn er ook nog aanvullende eisen voor bestuurders van nieuwe, elektrische bestelauto’s, zoals het werken met een tachograaf.
Vakantiedagen vervallen per 1 juli 2024
Geen wetswijziging, maar wel goed om je personeel te attenderen op het volgende: per 1 juli vervallen de wettelijke vakantiedagen uit 2023. Voor bovenwettelijke dagen geldt een langere termijn. Die zijn vijf jaar geldig.