Zo versterkt nieuwe mobiliteit jouw organisatie

De wereld verandert en ook de vraag naar mobiliteit. Waar een leaseauto vroeger de heilige graal was zien medewerkers nu ook andere mogelijkheden. Met steeds kritischere medewerkers en een groeiende arbeidsmarkt is het belangrijk om nieuwe mobiliteit in te zetten voor je organisatie. Zo doe je dat. Medewerkers bepalen tegenwoordig graag zelf hoe ze hun werk inrichten en dat geldt ook voor het inrichten van hun mobiliteit. Nieuwe mobiliteit betekent dus een verschuiving van perspectief. Kijk goed naar de mobiliteitsbehoefte van je medewerkers en kijk naar mobiliteit ‘as a service’.

Van leasecontract naar mobiliteitsbudget

Wil met je organisatie overstappen op nieuwe mobiliteit, dan kun je eigenlijk niet om een persoonsgebonden mobiliteitsbudget heen. Hierbij kunnen je medewerkers, binnen de kaders van de mobiliteitsregeling, zelf bepalen welke mobiliteitsoplossing ze inzetten. Denk hierbij aan combinaties van OV, fiets, scooter, Uber en (private) leaseauto. Als medewerkers zelf kunnen kiezen betekent dit niet alleen een hogere medewerkerstevredenheid, maar het kan ook financieel voordeel bieden.

Meer alternatieven voor de leaseauto - minder risico

Met een groot (lease)wagenpark ga je risico’s voor je bedrijf aan. Een contract voortijdig beëindigen of een auto eerder verkopen dan gepland is vaak economisch niet de meest voordelige oplossing. Ook moet je leasecontracten tegenwoordig activeren op je balans, waardoor je solvabiliteit onder druk kan komen te staan. Hierdoor kunnen kredietverstrekkers jouw financiële gezondheid anders beoordelen.

Binnen de nieuwe mobiliteit zien we veel deelauto’s, private lease of het huren van een auto. Hierdoor ga je als organisatie geen contract aan, dat doet je medewerker. Hierdoor drukt nieuwe mobiliteit niet op jouw solvabiliteit.

Minder afhankelijk van langetermijncontracten

Door nieuwe mobiliteit in te zetten ben je flexibeler als organisatie. Geen lease-auto’s met vaste contracten waar je aan vast zit of jonge eigen auto’s van je organisatie. Zet je als bedrijf in op nieuwe mobiliteit en past dit ook voor je organisatie, dan kan je een stuk flexibeler zijn.

CO2-reductie wordt steeds belangrijker

Door gebruik te maken van nieuwe mobiliteit kun je behoorlijk wat CO2 besparen. Hoe? Zo: medewerkers krijgen een vast mobiliteitsbudget per maand. Wat zij daarvan overhouden kunnen ze als loon uitgekeerd krijgen, maar ze kunnen ook sparen voor bijvoorbeeld de huur van een grotere auto voor de vakantieperiode. Reiskilometers beperken of de fiets nemen voor korte afstanden, is dus voordelig voor de medewerker. Ergo: bewust reizen levert voordeel op waardoor je automatisch minder CO2 uitstoot.

Een duurzaam imago is niet alleen belangrijk voor (potentiële) klanten, maar ook voor (potentiële) medewerkers. Vooral de millennials zijn kritisch, zij zien een bedrijf dat zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid aan z’n laars lapt echt niet zitten. Zo helpt een duurzaam imago je met het binnenhalen van jong talent.  

Nieuwe mobiliteit loves het nieuwe werken

Zelf kiezen hoe medewerkers hun mobiliteit invullen sluit naadloos aan op het nieuwe werken. Afhankelijk van waar en wanneer een medewerker werkt, kiest hij of zij zelf het vervoer dat hier het beste bij past. De auto als de reis per OV te lang duurt of juist met de trein voor afspraken in hartje centrum.

Kleine kanttekening

Nieuwe mobiliteit en het persoonlijk mobiliteitsbudget is voor veel organisaties de ideale oplossing. Maar er zijn ook bedrijven waar het niet past. Voor organisaties in het buitengebied, zonder goede bus- of treinverbinding is het OV niet handig. De fiets is weer niet handig voor grote afstanden. Leasing kan deze gevallen nog steeds een goede oplossing zijn. Kijk dus altijd goed of de oplossingen wel bij jou en je organisatie passen.

 


Dossiers

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten