Is exporteren iets voor mij als ondernemer?

Vier redenen waarom internationaal ondernemen goed is voor je bedrijf
Exporteren is niet iets wat je zomaar even doet. Het vereist een goede voorbereiding en doorzettingsvermogen. En natuurlijk kun je daar veel mooie momenten voor terugkrijgen. We geven je de belangrijkste feiten over export en vier redenen om er voor te gaan.
Meer weten over exporteren?
Klik hier
Lees ons whitepaper
Download
Waar liggen de kansen voor jou?
Klik hier
Lees het in de business guides in MIjnMKB!
Download nu gratis

De feiten over exporteren

  • Eenderde kleinbedrijf (<50 fte) is internationaal actief
  • Belangrijkste handelspartners van Nederland zijn België en Duitsland
  • Daarna volgt de UK en Italië
  • 75 % van de export blijft in Europa
  • Landen als Polen, Tsjechië en Turkije groeien naar verwachting sneller
  • Nederland staat in de top 10 van grootste exporteurs ter wereld
 

Geduld is een schone zaak

Tussen het moment dat je besluit om de stap naar het buitenland te zetten en het moment dat de eerste factuur de grens over gaat, kan wel twee tot drie jaar zitten. Geduld is dus een schone zaak voor de internationale ondernemer. En bovendien moet je met veel dingen rekening houden, zoals wetgeving, nieuwe culturen en marktonderzoeken. Nog steeds overtuigd? Wij geven je vier redenen om te gaan exporteren: 
 

1. Groei

Voor veel ondernemers is het uitbreiden van het bedrijf de belangrijkste reden om te exporteren. Het buitenland is namelijk een uitstekende manier om je omzet en winst te vergroten, helemaal als de Nederlandse markt verzadigd is voor jouw product of dienst. Export maakt je minder afhankelijk van de binnenlandse markt en je omzet(risico's) kun je verspreiden over een grotere regio. 
 

2. Een frisse kijk

Als je exporteert, maak je ook kennis met andere personen en nieuwe systemen die je dwingen kritisch naar je eigen manier van werken te kijken. Zo ontwikkelt je bedrijf een frisse kijk op marketing, dienstverlening, verpakkingen, after-sales en prijsbeleid.  
 

3. Interne groei

Voor de interne ontwikkeling van je bedrijf kan het ook goed zijn om de stap naar het buitenland te zetten. In elk land wordt anders zaken gedaan en het kan geen kwaad als je werknemers daarmee in aanraking komen en daarvan leren. Door de scherpere concurrentie is je onderneming bovendien sneller geneigd om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen.  
 

4. Verrijking

Ten slotte geldt er nog een heel persoonlijk argument. Exporteren staat voor verre landen, avontuurlijke reizen, andere mensen en over de schutting van de eigen regio kijken. Welke ondernemer wil op zo'n manier zijn leven niet verrijken?   
 

Valkuilen

Het is natuurlijk wel zo dat als je de stap naar het buitenland wilt maken, je je goed moet voorbereiden. Veel ondernemers onderschatten dit. Een paar valkuilen:
  • In het buitenland gelden andere regels. Wees daar goed van op de hoogte, want een overtreding kan je een flinke boete opleveren
  • Bij uitbreiding naar het buitenland krijgt het hele bedrijf daarmee te maken. Het hele bedrijf moet er dus ook voor willen gaan, inventariseer dit van tevoren. 
  • Maak een uitgebreide analyse voordat je eraan begint. Een goede analyse bestaat uit een interne analyse, het bepalen van de doelstellingen, inschatting van de kosten en het maken van een SWOT-analyse, een externe analyse en een marktonderzoek

Dossiers

Exporteren naar Duitsland en Frankrijk

Nieuwe website helpt je op weg
Heb je exportambities in Duitsland en Frankrijk?

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten