'Ik luisterde nauwelijks naar mijn mensen'

Harry van Eeden weet nu hoe hij een functioneringsgesprek voert

26 augustus 2011

Hoe ventileer je kritiek naar je mensen? Voor garagehouder Harry van Eeden was dat altijd een lastig punt. 'Aan functionerings- of beoordelingsgesprekken begon ik niet meer. Want die ontaardden in welles-nietes discussies.' Dankzij het Excelleren-project gaat het nu goed.

Naam: Harry van Eeden (55)

 Functie: directeur

Bedrijfsnaam: Autoschadebedrijf VES in Heijen

Opgericht: 1987

Bedrijfsvorm: Eenmanszaak

Aantal werknemers: 9

Werkt: 60 uur per week

Eerste baan: automonteur

Goed luisteren naar je mensen. Dat is het belangrijkste wat ondernemer Harry van Eeden van Autoschadebedrijf VES meekreeg van 'zijn' HR-adviseur. Die hielp hem begin dit jaar bij het verbeteren van de leercultuur binnen zijn bedrijf. In totaal kregen 30 bedrijven uit de carrosseriebranche gratis begeleiding van een HR-adviseur. Dit als onderdeel van het Excelleren-project.

Tweerichtingsverkeer

'Ik ontdekte dat ik tot dusver vooral mijn eigen verhaal hield. Ik luisterde nauwelijks naar wat mijn medewerkers te zeggen hadden. Walste altijd over ze heen. Als ik een klus had, zei ik: 'Doe dit of doe dat'. Maar dan bleek na afloop dat ze het niet goed hadden begrepen. Nu koppel ik altijd terug.'

'Functioneringsgesprekken? Beoordelingsgesprekken? Ik begon er niet eens aan. Omdat het altijd knalde. Ik confronteerde mijn mensen vooral met hoe ik erover dacht. Dat doe ik nu anders. Ik weet nu dat een functioneringsgesprek ook tweerichtingsverkeer is. Dat je moet luisteren. En dat je verbeterpunten anders kunt verwoorden.'

Cultuurverandering

Van Eeden stelt dat het Excelleren-project een cultuurverandering teweegbracht. 'Mijn medewerkers denken ineens mee en zijn meer betrokken. Ze kunnen zich nu ook verplaatsen in de klant. Terwijl ze vroeger vonden dat een klant altijd mekkerde, snappen ze nu dat hij voor een fiks bedrag geen losse draadjes wenst. De neuzen staan tegenwoordig meer dezelfde kant op.'

Ook prettig, het werk verloopt een stuk efficiënter. 'De collega's zijn elkaar gaan controleren. Dat deed ik altijd. Maar dan stond de auto al klaar voor de klant. Als op dat moment bleek dat de voorbewerker zijn werk niet goed had gedaan, moest er opnieuw worden gespoten en worden nabewerkt. Nu spreekt de spuiter de voorbewerker daar al op aan.'

Op het hoogste niveau bijblijven

Autoschadehersteller Van Eeden verwoordt wat voor meer mkb-ondernemers geldt: 'Als klein bedrijf wil ik flexibel zijn. Daarom moeten mijn negen mensen alle taken kunnen verrichten. Zo ben ik nooit afhankelijk van ziektes of uitval. En het is fijn voor mijn mensen. Zo hoeven ze niet elke dag hetzelfde werk te doen.'

Die bewuste keuze voor breed inzetbaar personeel betekent dat de kennis goed op peil moet blijven... VES Autoschade beschikte al over een Bedrijfsopleidingplan. 'Gemiddeld gaan de monteurs twee keer per jaar op cursus. De technieken veranderen snel en de concurrentie is groot. We moeten op het hoogste niveau bijblijven.'

Oudere collega's

Blijven leren, regelmatig een cursus volgen. Voor de jongere monteurs van VES Autoschadebedrijf was dat nooit een issue. Voor de oudere collega's des te meer. 'Als ik een cursus adviseerde, riepen zij hard dat dat niet nodig was. Eindelijk, met hulp van de HR-adviseur, heb ik ze kunnen overtuigen dat ook zij niet zijn uitgeleerd. Dat ze bijvoorbeeld nog 12 jaar moeten. Ja, nu realiseren ze zich dat ik ze niet meer kan gebruiken als ze straks bepaalde technieken niet beheersen. Altijd was het: 'Ik kan toch goed lassen?' Bij terugkomst van de cursus bleek dat ze toch nog de nieuwste fijne kneepjes hadden bijgeleerd.'

EVC-traject

Omdat Van Eeden enkele oudere medewerkers in dienst heeft, besloot hij een EVC-traject te starten. Voor deze mensen werden de verworven competenties in kaart gebracht. 'Zij hebben veel werkervaring, leerden vooral in de praktijk maar kregen daarvoor nooit een diploma. Hoewel er aanvankelijk weerstand bestond, waren de reacties uiteindelijk positief. Nu vinden ze het prachtig. Ze kunnen op papier laten zien wat ze kunnen.'

Wat het EVC-traject voor de mkb-ondernemer betekende? 'Ik kan erop vertrouwen dat ik een ervaren team heb. Dat staat immers zwart op wit. Ook weet ik welke opleidingsbehoefte er nog is. Het bedrijfsopleidingsplan is daarop aangepast.'  

Stilstaan bij de leercultuur

Terugkijkend op zijn deelname aan het Excelleren-project zegt Van Eeden: 'Er kwam aanvankelijk veel op mij af. Ik moest bewust stilstaan bij de leercultuur. Wat ik daar zoal aan deed. Nu zeg ik: we zijn er sterker uitgekomen. Met een gerust hart kan ik zeggen dat ik de komende vijf jaar goed opgeleid personeel in huis heb. Een prettige gedachte.'

Auteur

redactie - Ellis Emeis