'Het initiatief tot opleiden ligt nu bij ons'

Recreatiecentrum De Noordduinen koestert zijn vaste medewerkers

19 augustus 2011

Het management van recreatiecentrum De Noordduinen in Katwijk aan Zee deed nauwelijks aan opleiden en ontwikkelen van het personeel. 'Alleen als een medewerker erom vroeg, regelden we iets. Dat was dus altijd ad hoc.'

Naam:  Rozemarijn van Duijn (24)

Functie:  assistent-parkmanager

Bedrijfsnaam:  Recreatiecentrum De Noordduinen in Katwijk

Opgericht:  1992

Bedrijfsvorm:  BV

Aantal werknemers:  26

Werkt:  38 uur per week

'Het initiatief tot opleiden moet natuurlijk bij de werkgever liggen. Dat wisten we best', zegt assistent-parkmanager Rozemarijn van Duijn. 'Toen ik van het Excelleren-project hoorde, leek me dat een mooie kans om ons personeelsbeleid aan te pakken. We zijn sowieso al langer bezig met het structuren van ons bedrijf.'

Jaarlijkse 'personeelshobbel'

Zoals zoveel bedrijven in de recreatiesector kampt De Noordduinen elk jaar met dezelfde 'personeelshobbel': het vinden van seizoenskrachten. 'Naast de zestien vaste mensen heeft het park elke zomer tien extra medewerkers nodig. 'Daarmee beginnen we in februari. Het is ook dit jaar gelukt, maar het was best moeizaam. Mensen willen nu eenmaal liever een jaarcontract.'

Het is duidelijk: juist voor een recreatiebedrijf dat 's zomers sterk van personeel wisselt, zijn de vaste mensen van 'levensbelang'. Die werknemers wil je vasthouden. Volgens Van Duijn lukt dat aardig. 'Onze medewerkers werken gemiddeld zes jaar bij ons. We hebben er een die 23 jaar meedraait.'

Het 26-koppige team op 'zomersterkte' werkt op de receptie, in de winkel, bij de technische dienst of in de horeca. Het park beschikt over 200 jaarplaatsen voor stacaravans, 200 toeristische plaatsen en 80 recreatiewoningen. De Noordduinen is de grootste van in totaal drie parken van de Koningshof-groep. 'Het Excelleren-project gebruiken we als pilot.' We zullen de verbeteringen ook in de andere parken doorvoeren.'

Inventariseren van wensen

Van Duijn is erg te spreken over de begeleiding van de HR-adviseur, als onderdeel van het Excelleren-traject. 'We begonnen met het inventariseren welke wensen onze mensen hadden op opleidingsgebied. De uitkomsten waren opvallend en prettig. Want wat bleek? Iedereen was blij met wat hij deed. Men wil vooral verder groeien in de eigen functie. 'Veel mensen willen het Duits verbeteren, één medewerker wil graag collega's gaan coachen, een ander wil zich verder verdiepen in de elektrotechniek.'

'Daar gaan we ook mee aan de slag. We wachten nog op een eindrapport. Dan gaan we inplannen wanneer wie welke opleiding gaat doen. Ja, dat kost geld. 'Maar investeren in personeel is belangrijk. Mensen voelen zich gewaardeerd en gaan zich niet vervelen. Dat kost wat, maar het kost je meer geld als je je mensen kwijtraakt.'

Wij/zij denken weggepoetst

Er speelde nog iets bij De Noordduinen. 'Sinds drie jaar hebben we een groot horeca-complex op ons recreatieterrein. Met nieuwe medewerkers. Van begin af aan leidde dit tot een wij/zij-denken. Daar wilden we wat aan doen. Onze HR-adviseur raadde ons aan een event te organiseren. De opzet was dat het 'oude' team door het 'nieuwe' team werd rondgeleid in het horeca-complex. Andersom kregen de horeca-medewerkers een tour door de rest van het park. Elke medewerker vertelde daarbij over zijn werkzaamheden. Het was heel geslaagd. En verminderde het 'hokjesdenken'. We gaan dit zeker vaker doen.'

Huiswerk mee...

Rozemarijn van Duijn en haar manager Werner Peters hadden drie gesprekken met de HR-adviseur. 'Tussendoor kregen we huiswerk. Zo moesten we een visie schrijven. Dat helpt bij het uitdragen wat we als bedrijf belangrijk vinden. Bij ons draait het vooral om de menselijke factor. Onze medewerkers zijn medeverantwoordelijk voor de vakantiebeleving van onze gasten. Ook moet er onderling draagvlak zijn voor elkaars manier van werken, vinden we.'

Het Katwijkse recreatiecentrum kreeg met de visie helder voor ogen wat het van de medewerkers verwacht. In het verlengde daarvan werden de functieomschrijvingen op papier gezet. 'Dat is handig voor nieuwelingen. Maar ook voor elkaar; iedereen kan lezen wat een ander doet.'

Kleine stapjes

Het Excelleren-traject was waardevol volgens Van Duijn. 'Omdat we in kleine stapjes op weg werden geholpen. Met adviezen waar we echt iets aan hadden. Het eindrapport verdwijnt zeker niet ergens achter in een kast. We zijn geprikkeld om op deze manier door te gaan.'

De belangrijkste les? 'Dat we met elkaar in gesprek blijven. Dat we blijven informeren: hoe loopt het nu? Waar ondervind je problemen? Die vragen moet je niet alleen maar stellen tijdens formele functionerings- of eindejaarsgesprekken.

Auteur

redactie - Ellis Emeis