Factuur vooral in zomer laat betaald

Verschil tussen goede en slechte betalers wordt groter

04 februari 2020

De zomer is voor veel ondernemers een rustige periode. Klanten hebben doorgaans minder opdrachten en dat zorgt voor minder omzet. Door de vakantie worden facturen ook nog eens (te) laat betaald.

Het aandeel lang openstaande rekeningen wordt steeds groter, zo blijkt uit onderzoek van ING. 

Hoewel facturen dus steeds langer open lijken te staan, laat het onderzoek ook een positieve ontwikkeling zien. De gemiddelde betalingstermijn is namelijk iets korter geworden ten opzichte van voor de recessie. Een factuur in het tweede kwartaal van 2011 werd gemiddeld na 45,5 dagen betaald. In 2007 duurde dit nog ruim 50 dagen. Dit is vooral de verdienste van scherper credit management.

Verschil loopt op

De onderlinge verschillen tussen debiteuren lijkt dus toe te nemen. Enerzijds is er de groep die sneller betaalt en zich aan de contractuele betalingstermijn van gemiddeld 25 tot 26 dagen houdt, maar anderzijds is er ook een groep die de facturen steeds langer open laat staan. Deze lang openstaande facturen kosten gemiddeld 2,5 procent van de omzet, en dat is aanzienlijk. Vooral in de zomer, als veel mensen afwezig zijn, worden facturen (te) laat betaald. 

Tips

Waarom wordt die factuur niet betaald? Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld omdat de klant ontevreden is over jouw product of dienst of omdat de factuur niet klopt of onduidelijk is. Zorg er dus voor dat de bedragen op de factuur kloppen. Verder doe je er ook verstandig aan te letten op de volgende dingen:

  • Wacht niet met het versturen van je factuur, maar factureer zo snel mogelijk.

  • Stuur gelijk na de vervaldatum van je factuur een betalingsherinnering. Elke dag later is een dag extra wachten op je geld.

  • Klanten betalen eerder als er een uiterste betaaldatum op de factuur staat in plaats van ‘betaal binnen 14 dagen’.

  • Controleer de kredietwaardigheid van je klanten.

Auteur

Liesbeth Meenink