Hoe maak ik mijn Nieuwjaarsborrel tot een succes?

Tips voor een geslaagde borrel

05 februari 2018

Het is weer borreltijd! Maak de Nieuwjaarsborrel dit jaar onvergetelijk met deze verzamelde tips. Open het nieuwe jaar positief.

Een Nieuwjaarsborrel helpt jou en je personeel om vol goede moed af te stevenen op een ondernemend nieuw jaar. Je kunt natuurlijk een paar flessen wijn en kratten bier op tafel zetten en zien waar het schip strandt, maar kies eens voor een meer doordachte borrel. Zo eentje waar je personeel (en/of je relaties) het nog maanden over hebben. In positieve zin. Hoe doe je dat?

Uitnodigen

Wie nodig je uit? Is de borrel alleen voor je personeel of nodig je ook je (belangrijkste) klanten uit? Het voordeel van een personeelsborrel is dat je echt als team het jaar afsluit. Anderzijds is dit wel hét moment om klanten op een informele manier te spreken. Dan de uitnodigingen. Ga voorbij aan het simpele rondstuurmailtje met een puntsgewijze opsomming van datum, tijdstip en locatie. Duik in Photoshop (of laat dat een vormgevingstudent doen) en maak een aansprekende uitnodiging, waarin je vertelt wat voor leuks iedereen kan verwachten, wat je medewerkers moeten meebrengen (bijvoorbeeld 'een lelijk kerstcadeau') of welk thema je hebt bedacht.    

Locatie

Wat wordt de locatie van de borrel? Een goedkope optie is de kantoorvloer. Een vertrouwde omgeving die je aan kunt kleden op de manier die past bij je onderneming. Praktisch aan een externe locatie is dat je daar níks aan hoeft te doen en je geen geknakte planten of plakkende vloeren terugvindt op de dag erna. 

Inhoud

Gezelligheid staat voorop, maar geef je borrel inhoud door te vertellen hoe jullie het dit jaar hebben gedaan en welke medewerkers een extra glas champagne verdienen. Voorkom dat iedereen van begin tot eind aan dezelfde hangtafel naast dezelfde mensen staat, organiseer wat activiteiten. Speel een spel, laat een (goed) zingende medewerker optreden, haal je beste goocheltrucs uit de kast en stel een quiz op met weetjes over bedrijf en personeel. 

Elkaar leren kennen

Heb je ook klanten uitgenodigd of heb je een flink personeelsbestand? Dan is de kans groot dat niet iedereen elkaar kent. Je kunt natuurlijk gewoon mensen aan elkaar voorstellen, maar om te voorkomen dat je de hele avond aan het koppelen bent, kun je er ook voor kiezen naambordjes uit te delen in verschillende kleuren. Dit bedacht Hugo Vos, auteur van het boek Borrelbabbelen. "Tijdens de openingsspeech vraag je iedereen om contact te leggen met mensen 'van een andere kleur'. Je zult zien, mensen raken spontaan aan de praat: 'Hee, een paarse, die had ik nog niet gehad. Ik ben...' Zo dus."

Het vervoer

Je vindt je personeel liever niet terug in de bosjes naast je kantoorpand of tegen de vangrail op de snelweg. Bij een goede borrel hoort vervoer, zodat iedereen veilig thuiskomt na een glaasje méér. Huur een bus in.