Werknemer wil duidelijke en toegankelijke baas

Wat verwacht mijn medewerker van mij?

30 juli 2013

Duidelijk zijn in je communicatie en zorgen dat je deur altijd open staat: met die kwaliteiten scoor je als leidinggevende het best bij je werknemers. Empathie scoort een stuk lager.

Dat blijkt uit onderzoek van uitzendorganisatie Tempo-Team onder ruim vijftienhonderd werknemers in Nederland, België en Duitsland. Aanleiding voor het onderzoek is het grote aantal reorganisaties bij Nederlandse ondernemingen. Wat hebben die reorganisaties gedaan met de eisen die werknemers stellen aan hun leidinggevende? 

Geen hand op de schouder

Op één staat duidelijk communiceren: bijna de helft van de ondervraagde werknemers noemt dit als eigenschap van een goede werkgever. Toegankelijkheid (42 procent) en eerlijkheid (39 procent) scoren ook hoog. Tempo-Team woordvoerder Harald Zandvliet vertaalt: "Werknemers zitten niet meer te wachten op alleen een hand op de schouder. Ze willen vooral duidelijkheid en een eerlijk verhaal. Als manager moet je dus oprecht en volledig communiceren, in plaats van alleen vragen hoe het met iemand gaat. Hoe goed dat ook bedoeld is, het is niet genoeg om je werknemers betrokken te houden."

Leidinggeven als kameleon

De kunst is volgens Zandvliet om je werknemers gemotiveerd te houden, ondanks de onzekerheid en snelle veranderingen. "Een leidinggevende moet die taak kunnen vervullen." Het beste zou het volgens het onderzoek zijn om je regelmatig als een soort kameleon tussen je mensen voort te bewegen: de ene keer een peoplemanager, de andere keer een vakmanager of taakgerichte manager.

Je personeel informeren

Het onderzoek sluit aan op het whitepaper 'Help! We gaan reorganiseren. Hoe houd ik mijn mensen gemotiveerd?' van MKB Servicedesk. In het whitepaper wordt getipt om je personeel te informeren zodra je voor jezelf hebt besloten hoe de reorganisatie eruit gaat zien. Anders horen ze het via via en dan ontstaat speculatie en spanning.

Blijvende medewerkers

Vergeet bij reorganisatie ook vooral niet te investeren in je blijvende medewerkers. Zij zijn heel kwetsbaar op zo'n moment. Misschien is hun vertrouwen in jou afgenomen, zijn ze bang dat hen óók een ontslag te wachten staat.  

Auteur

Lenneke Arts