Drie redenen waarom je personeel zich ondergewaardeerd voelt

Erken je personeel en maak hen bevlogen werknemers

13 juli 2017

Je wilt je beste werknemers aanmoedigen en ervoor zorgen dat zij gemotiveerd blijven. Daarvoor moet je ze laten weten dat je hun goede prestaties erkent. Toch hebben veel medewerkers niet het gevoel dat zij worden gewaardeerd. Het Amerikaanse zakenblad Forbes zette de drie meest gemaakte fouten op een rij.

Houd je werknemers gemotiveerd!

Het geluk van je personeel bepaalt hoe succesvol jouw bedrijf is. Zorg er dus voor dat jouw personeel zich verbonden voelt bij je bedrijf en zich voor je bedrijfsdoelen hard wil maken. Een van de manieren om dat te doen, is je goede personeel te erkennen. Vermijd hierbij de volgende valkuilen.

  • 1. De verkeerde vorm van waardering. Een manager in Zuid-Afrika wilde zijn personeelsleden motiveren door hen, als ze een goede prestatie hadden geleverd, op een podium te zetten en hen voor het oog van al hun collega's uitgebreid te prijzen. De betreffende medewerkers vonden deze situatie echter zo genant, dat ze de complimenten koste wat het kost wilden voorkomen. Verdiep je in je medewerkers en vraag hen hoe je ze het best kunt stimuleren en belonen voor goede prestaties. Onthou dit en geef je waardering vervolgens op een manier die je werknemers prettig vinden. 

  • 2. Onspecifieke waardering. "Goed gedaan joh!" Als je je waardering te algemeen houdt, komt een compliment lang niet zo goed over dan wanneer je je medewerker laat weten dat je het erg op prijs stelt dat hij afgelopen vrijdagmiddag die ene lastige administratieklus toch zo goed heeft weten af te ronden. Dat laat zien dat je opmerkt waar iemand mee bezig is en dat je de extra input waardeert.

  • 3. Waardering als verplichting. Je hebt al zoveel aan je hoofd, en dan moet je ook je personeelsleden nog eens ieder voor zich laten weten dat je hun goede werk waardeert. Een terloops: "goed voorstel tijdens die vergadering" komt niet over als je het niet meent. Het waarderen van je collega's moet geen taak van je to-do-lijst worden. Wacht tot een moment dat je echt blij bent met wat een personeelslid heeft gedaan en spreek het dan ook uit.

Auteur

Marlou Visser