Btw-nummer op je website niet altijd verplicht

Vier manieren om je btw-nummer te vermelden

07 oktober 2013

Ben je nu wel of niet verplicht om je btw-nummer op je website te zetten? Lange tijd werd aangenomen dat dit altijd moet, maar dat blijkt genuanceerder te liggen. Hoe zit het nu precies?

De Belastingdienst heeft nieuwe informatie gepubliceerd over het verplicht vermelden van het btw-nummer op websites. Wat blijkt? Tot nu toe was het vermelden verplicht, maar dit standpunt wordt nu genuanceerd.

Beleidsvrijheid

De fiscus gaat nu uit van wat ‘beleidsvrijheid’ wordt genoemd. Hoewel je verplicht bent om je btw-identificatienummer ‘gemakkelijk, rechtstreeks en permanent’ toegankelijk te maken, ben je in principe vrij om in te vullen op welke manier je dat doet. Let op: het btw-id verschilt van het ob-nummer (omzetbelastingnummer).

Wat moet je nu verstaan  onder ‘beleidsvrijheid’ om je btw-id te tonen worden verstaan? Volgens de Belastingdienst is het aan de ondernemer om dit ‘binnen de eigen (digitale) bedrijfsomgeving concreet vorm te geven. Dit betekent dus dat er geen strakke verplichting is om je btw-identificatie om je website te vermelden.

Vier manieren

Je kunt kiezen uit de volgende vier manieren om je btw-nummer te tonen:

  • Het nummer telkens actief tonen aan je (potentiële) klant.

  • Het btw-id in beeld brengen op de plaats waar je je dienst verricht of een contract sluit

  • Het nummer gemakkelijk toegankelijk maken op een van tevoren medegedeeld elektronisch adres. Dat kan dus je website zijn.

  • Of je kiest ervoor om je btw-id op te nemen in informatie waarin je je dienstverlening uitvoerig beschrijft en aan klanten verstrekt, zoals algemene voorwaarden en offertes.

Auteur

Edwin Bouwman