Management

Organisatie desk

Wat is span of control?

Hoe zorg je dat de span of control rond de tien mensen blijft?

Het aantal mensen dat een manager of ander soort leidinggevende onder zich heeft, wordt een span of control genoemd. Een andere benaming is ook wel de reikwijdte van besturing. Wat is de limiet van deze span of control?

09 mei 2016 26 november 2020

Hoe maak ik een balans?

En uit welke posten bestaat een balans?

Een balans is een overzicht van de bezittingen, schulden en het eigen vermogen van je bedrijf op een bepaald moment. Hierdoor kun je in één oogopslag zien hoe je bedrijf ervoor staat. Hartstikke handig, maar hoe maak je zo'n balans?

25 maart 2020 12 november 2020

Hoe maak ik een winst- en verliesrekening?

Welke soorten winst- en verliesrekeningen zijn er?

Met een winst-en-verliesrekening kun je jouw bedrijfsresultaat uitrekenen. Het wordt daarom ook wel resultatenrekening genoemd. In zo'n rekening staat een overzicht van alle inkomsten en uitgaven van een bedrijf. Maar hoe maak je een winst- en verliesrekening en welke soorten zijn er?

25 maart 2020 03 november 2020

De SWOT-analyse

Een overzicht van Sterktes, Zwaktes, Kansen en Bedreigingen

SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats, oftewel: Sterktes, Zwaktes, Kansen en Bedreigingen. Je gebruikt zo'n analyse om te kijken waar je bedrijf of onderneming staat. Het wordt veel gebruikt in een businessplan.

09 oktober 2019 19 oktober 2020

Hoe laat ik mijn bedrijf groeien?

Valkuilen en tips

Je hebt je bedrijf lekker op orde. De zaken lopen goed, je hebt genoeg klanten en eigenlijk wil je meer. Je wil groeien. Hoe pak je zo'n intensief proces aan en hoe voorkom je dat je misstappen maakt?

19 maart 2020 13 augustus 2020

Wat is een UBO?

Ontdek wie de UBO van jouw bedrijf is

Vanaf 27 september 2020 zijn veel ondernemingen in Nederland verplicht om een UBO te registreren. Wat is een UBO? En hoe werkt het UBO-register? Een uitleg voor ondernemers in het mkb.

22 juli 2020

Wat is een organogram?

Waarom heb ik er één nodig?

Een organogram - ook wel organigram genoemd - is een schematisch overzicht van de bedrijfsstructuur. Zo kan je in één oogopslag heel duidelijk zien wie de baas is van wie en welke afdeling onder welke groep valt. Andere termen voor organogram zijn organigram of organisatieschema.

25 maart 2020

Checklist planningsgesprek

Alles wat je als leidinggevende en medewerker moet weten

Als je als leidinggevende of medewerker goed over wilt komen in een planningsgesprek, moet je goed voorbereid zijn. Met een handige checklist weet je waar je van tevoren en tijdens het gesprek aan kunt denken.

19 maart 2020

Wat staat er allemaal in een gedragscode?

Uitleg over het opstellen van een gedragscode

Wanneer je personeel hebt, is het verstandig om een gedragscode op te stellen. Hierin is opgenomen welk gedrag wel en niet gewenst is. Waar moet je aan denken bij het opstellen van een gedragscode?

19 maart 2020

Hoe schrijf ik een boze brief?

Tips voor het schrijven van een ingebrekestelling

Van personen die hun afspraken niet nakomen kun je niet zomaar een schadevergoeding eisen. Je moet ze eerst een boze brief sturen waarin je hen sommeert hun afspraken alsnog na te komen. Maar hoe schrijf je een goede boze brief?

04 februari 2020

Getoond 1 tot en met 10 van 50 totaal, er zijn meerdere pagina's