Prognoses maken: zo doe je dat

Stappenplan om goede prognoses en begrotingen te maken

04 februari 2020 29 oktober 2020

In economisch onzekere tijden lijkt het moeilijk om de financiële toekomst van je bedrijf te voorspellen. Maar met een goede prognose en begroting kun je weldegelijk betrouwbare inzichten krijgen over de toekomst van je bedrijf. Maar hoe doe je dat nu, goede prognoses en begrotingen maken?

Waar wil jij in groeien?

Wat staat er in een prognose?

Wat er in een prognose staat, is afhankelijk van het type begroting of prognose dat je wilt maken. Dat kan namelijk van alles zijn. Vraag je dus eerst af wat je wilt begroten: Wil je weten of je de komende maanden van je bedrijf zult kunnen leven? Hoe de voorraad zich gaat ontwikkelen? Hoeveel klanten je over vijf jaar zult hebben? Hoeveel externe financiering je nodig hebt volgend jaar? Bepaal nauwkeurig wat je precies wilt weten en voor welke periode en ga vervolgens aan de slag. Veel gemaakte prognoses en begrotingen voor bedrijven zijn: 

Goede basis leggen

Een prognose of begroting maken is geen natte-vinger-werk. Je moet zo nauwkeurig mogelijk nagaan hoe je bedrijf in het verleden heeft gepresteerd en inschatten of je deze lijn ook kunt doortrekken. Ga na welke ontwikkelingen in de nabije of verre toekomst effect kunnen hebben op jouw onderneming. Wat zijn de verwachtingen binnen je bedrijf, in de regio, je branche, de markt en de algehele economie? Probeer dit mee te nemen in je begroting of prognose. Vraag eventueel een financieel specialist je daarbij te helpen.

Meetbaar maken 

Om de juiste informatie te kunnen achterhalen, maak je de belangrijkste waarden binnen je bedrijf meetbaar. Je kiest je eigen parameters en aan de hand daarvan bepaal je de koers van je bedrijf. Op die manier kun je ook na het maken van de prognose of begroting nauwkeurig in de gaten houden of je op de goede weg zit, zoals je had voorspeld.

Hulp van bedrijfssoftware

Er is veel bedrijfssoftware die je helpt je bedrijf ‘meetbaar’ te maken. Denk aan CRM-systemen voor het contact met je klanten (prospects, leads, contactgegevens), ERP-systemen voor je productie en voorraad, en je (online) boekhoudprogramma waar je inkomsten en uitgaven worden verwerkt. Al deze programma’s kun je ook koppelen, zodat ze met elkaar communiceren en je zelf geen cijfers hoeft in te voeren of over te typen. Hiermee win je veel inzicht in je bedrijf en kun je betere beslissingen nemen. Dit proces wordt ook wel ketenoptimalisatie genoemd.

Meer weten over ketenoptimalisatie en hoe je dit kunt toepassen? Download het gratis whitepaper over dit onderwerp.

Download:
Eerste hulp bij Digitaliseren

Rapportages van je data

Misschien krijg je in je boekhoudprogramma al een heel goed overzicht van alle data uit je bedrijf. Je kunt hier ook nog speciale rapportagesoftware voor gebruiken. Deze programma’s zijn vooral heel goed in het inzichtelijk maken van je data. Met een dashboard, waarin overzichtelijk de resultaten ten aanzien van je KPI’s (Kritieke Prestatie Indicatoren) zijn opgenomen, zie je in één oogopslag hoe het met je doelen staat. Dit is ook handig als je je cijfers moet presenteren aan andere partijen, zoals investeerders of je accountant.

Zodra je inzicht hebt in je zelfgekozen variabelen, moet je er natuurlijk ook naar gaan handelen. Bedenk van tevoren wat je doet zodra je winst of omzet een bepaald niveau bereikt, of hoe hoog je kosten maximaal mogen zijn. Deze beslissingen kun je ook nemen samen met een boekhouder, accountant of financieel adviseur.

Whitepaper

Meer weten over het maken van goede prognoses? Download het whitepaper 'Bereken de financiële toekomst van je bedrijf'.