Meer OV-gebruik dankzij NS-Business Card

Onderzoek MetrixLab
Met een NS-Business Card op zak maakt bijna de helft van de ondernemers (nog) vaker gebruik van het openbaar vervoer, blijkt uit onderzoek van marktonderzoeks-bureau MetrixLab.
Meer weten over slim reizen?
Klik hier
Lees ons e-book 'Eerste hulp bij Slim Werken Slim Reizen'!
Lees verder

‘Eenvoudig declareren, minder productiviteitsverlies en gemakkelijk te controleren facturen.’ Maar liefst 83% van de gebruikers vindt dat de NS-Business Card een toegevoegde waarde heeft ten opzichte van de ‘gewone’ OV-chipkaart. Bijna de helft (46%) geeft aan dat ze dankzij het gemak van de NS-Business Card vaker van het openbaar vervoer gebruik maken dan voorheen.

Zakelijk OV-gebruik

De NS-Business Card werd door NS ingevoerd om het zakelijk gebruik van het openbaar vervoer van deur-tot-deur gemakkelijker te maken. Een groot verschil met de gewone OV-chipkaart is dat de NS-Business Card altijd klaar is voor gebruik. Hij hoeft niet opgeladen te worden, betaling gebeurt achteraf. Bovendien is de NS-Business Card niet alleen geldig in trein, bus en metro, maar ook voor de OV-fiets, Greenwheels-huurauto en taxi. Tot slot is de kaart gratis, terwijl voor een gewone OV-chipkaart € 7,50 betaald moet worden.

 

Toegevoegde waarde

Het gebruiksgemak van de kaart zelf is de belangrijkste reden voor ondernemers om de kaart voor hun medewerkers aan te vragen. ‘Voor onze organisatie heb ik voor iedereen een NS-Business Card aangeschaft om gemakkelijker met de trein te reizen zonder rompslomp van declaraties,’ zegt een ondernemer. ’Je hoeft de kaart niet op te waarderen, dat scheelt veel ellende,’ aldus een respondent. Een ander voegt toe: ’Je hoeft je nooit af te vragen of er voldoende saldo op staat. Hij is doorlopend geldig en hij is gratis, dus als je hem niet gebruikt, betaal je ook niet.’
 

Minder productiviteitsverlies

Daarnaast willen ondernemers door de kaart ter beschikking te stellen ook het gebruik van het openbaar vervoer onder hun medewerkers stimuleren. ’Zakelijke reizen doe ik bij voorkeur per trein. Medewerkers laat ik ook bij voorkeur per trein reizen. Reden is minder productiviteitsverlies (dan per auto).’
Ook het administratief gemak van het achteraf betalen middels één maandelijkse factuur is een pluspunt. ‘De facturen zijn gemakkelijk te controleren. Vragen erover (telefonisch of via mail) worden snel beantwoord.’
 

Voorschieten? Hoeft niet

Ook werknemers geven aan tevreden te zijn over de NS-Business Card. ‘Niet achteraf hoeven te declareren, gewoon weg kunnen gaan zonder over het vervoer na te denken,’ zegt iemand die van de werkgever een kaart ter beschikking heeft gekregen. Een ander sluit zich daarbij aan: ‘Ik hoef geen OV-reizen meer voor te schieten. Dus ik hoef niks te declareren, wat ook gemakkelijker is voor mijn werkgever.’
 

Deur-tot-deur

Maar hoe zit het met de deur-tot-deur-diensten, zoals OV-fiets, taxi en parkeren bij het station? Hoewel bijna de helft van de gebruikers aangeeft dankzij de NS-Business Card vaker gebruik te maken van het openbaar vervoer, lijkt het gebruik van de extra mogelijkheden nog achter te blijven. De kleinzakelijke gebruikers gebruiken de kaart vooral voor het vervoer per trein (90%) en bus, tram en metro (71%). Veel minder wordt gebruik gemaakt van de OV-fiets (16%), de mogelijkheid om te parkeren (11%) of het huren van een Greenwheels-auto (6%). Slechts 3% van de gebruikers boekt ook taxiritten met de kaart.
 

Koppeling abonnementen

Conclusies uit het onderzoek: NS zou het gebruik van de NS-Business Card verder kunnen stimuleren door meer bekendheid te geven aan de extra diensten. Ook is vaak nog onbekend dat er aanvullende (voordeel-)abonnementen op de NS-Business Card gezet kunnen worden.
 
Het MetrixLab-onderzoek werd gehouden in maart 2016 onder 454 bezitters van een NS-Business Card. In het onderzoek werd zzp’ers apart gevraagd naar hun ervaringen, de resultaten daarvan zijn te lezen op ZZP Servicedesk. Meer informatie over de NS-Business Card vind je hier.

Genieten van het vroege-ochtend-gevoel op de fiets

Ervaringen van Paul Harms
Zelfs deze uitgesproken auto-man is fan van de combinatie trein en fiets. En hij heeft tips!

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten