Groen en lucratief: de sleutel ligt bij vervoer

Veel ondernemers willen wel groener worden, maar alleen als het iets oplevert. Daartoe zijn legio mogelijkheden, te beginnen met vervoer. Onze achterhaalde, weinig efficiënte manier van voortbewegen is voor verbetering vatbaar – in vijf stappen.
Het is al vaker gebleken dat duurzaam ondernemen loont en klanten erom vragen. Hoewel zonnepanelen ‘hot’ zijn, lopen weinig ondernemers warm voor peperdure investeringen. Ze hebben geen tijd om die lastige mvo-richtlijn te doorgronden (hoewel dat best makkelijk kan zijn en kennen de lucratieve energiesubsidies niet. Wettelijke richtlijnen staan al helemaal onderaan het lijstje.
 
Dat is allemaal te begrijpen. Voor de ondernemer met weinig tijd zijn er ook eenvoudige, snel toepasbare oplossingen. Die kunnen op de korte- tot middenlange termijn al resultaat opleveren. Vooral in de vervoerssector is veel te halen. Veel groene ondernemers doen ‘iets’ met vervoer – niet alleen voor het imago, maar ook voor de portemonnee.
 

1. Neem de fiets

De Utrechtse drukkerij Pascal is een mooi voorbeeld. Die laat studenten de stad door fietsen in plaats van gebruik te maken van vervuilende auto’s. Fietskoerier Gijs kan zo de pakketjes persoonlijk afleveren bij de klanten, die ongetwijfeld ook uitleg krijgen over de groene bedrijfsfilosofie.
In plaats van het wiel opnieuw uit te vinden, koos Pascal voor een samenwerking met de Fietskoerier Utrecht, een lokale start-up van twaalf mannen en vrouwen. Zo’n samenwerking is aan te raden, want de studenten regelen zelf hun eigen rittenplanning – daar hebben ze al ervaring mee. Zo sla je twee vliegen in een klap.
 

2. Maatwerk

Het is nogal een cliché geworden: maatwerk. Wie streeft daar niet naar? Toch is het eigenlijk best simpel: stem de wensen af op de specifieke mogelijkheden. Die zijn steeds ruimer geworden. Veel transportbedrijven – maar ook busmaatschappijen – zijn overgestapt op een hybride systeem met vrachtwagens, bestelbusjes en personenauto’s, die flexibel zijn in te zetten. Andere bedrijven installeren een tracksysteem via GPS, zodat een computermodel kan uitrekenen hoe een bedrijf zuiniger kan rijden.  
 

3. Chiptuning

Chiptuning is een hippe naam voor kenveldoptimalisatie of motormanagementoptimalisatie (leuk voor Scrabble). Het fenomeen is eigenlijk een soort ‘opvoeren’ van de auto: de parameters van het aansturingsysteem van de auto worden vernieuwd, waardoor je meer vermogen en trekkracht krijgt. Oftewel: na een paar foefjes heb je een krachtigere auto én, veel belangrijker, een efficiëntere verbranding. Toch kleven er ook nadelen aan: je verliest je garantie bij de dealer en bovendien heb je de neiging om harder te gaan rijden. Toch moet het met een beetje zelfdiscipline wel lukken.
 

4. Elektrische auto’s

Er is al veel geschreven over elektrische auto’s. Natuurlijk, ze zijn stil, schoon, natuurvriendelijk, onderhoudsvriendelijk, goedkoop per kilometer en best wel hip. In het begin waren ze nog te prijzig en ook de accu’s zullen steeds weer moeten verbeteren, maar feit is dat de omslag eraan zit te komen. Als we de klimaatdoelen willen halen, moet de gemiddelde auto straks zuiniger zijn dan de huidige 2-zits Smart.
De overheid stimuleert de verkoop van elektrische auto’s op verschillende manieren. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland maakte een lijst met de mogelijkheden voor financiële ondersteuning, die overigens wel geslonken zijn. Wie niet wil kopen, kan kiezen voor een groenere leasemaatschappij.
 

5. Carpoolen

België heeft een hele rits bepalingen die carpoolen fiscaal aantrekkelijk maken. Daar wordt gretig op ingespeeld, want het carpoolen wordt steeds populairder bij de Belgen. Toch zijn die fiscale voordeeltjes niet nodig. Carpoolen is in alle opzichten een goed idee: het is leuk, inspirerend, duurzaam en simpel – al kost het inderdaad tien minuten nachtrust.

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten