Innovatie door corona: van horeca leverancier naar webshop

Slager maakt de stap naar online

15 april 2020

Het coronavirus deelt harde klappen uit in de Nederlandse economie. Nu de horeca zijn deuren heeft gesloten, komen ook de leveranciers in de problemen. Zo ook slager Paul van der Holst. Toch zag hij tot zijn verbazing de omzet van zijn webshop exploderen.

Whitepaper: Hoe start ik een webshop?

Paul komt uit een typische slagersfamilie, zijn vader nam hem als klein jongetje al mee om hem de fijne kneepjes van het vak te leren. Het kwam dan ook niet als een verrassing dat hij als derde generatie slager in 2000 het bedrijf Vleesverwerkingsbedrijf van der Holst BV oprichtte.

Van horeca naar webshop door corona

Het bedrijf van Paul leverde voornamelijk aan horeca, zoals restaurants en beachclubs langs de kust van Noordwijk. Sinds de uitbraak van corona zag hij zijn omzet al snel verdampen. De oproep van het kabinet om alle eet- en drinkgelegenheden te sluiten leek dan ook de doodsteek.

Gelukkig had hij een aantal jaar geleden besloten om zelf een webshop te starten. Hij leverde immers al aan een aantal grotere webwinkels. Waarom zou hij dan geen schakel uit de keten halen?

Zijn verbazing was groot toen hij zag dat klanten tijdens de coronacrisis zijn webshop Bollensteak.nl massaal wisten te vinden. Hiermee waren de verliezen door de sluiting van de horeca enigszins te drukken.

Het dagelijkse vlees via een webshop

Sinds de uitbraak van corona, werden consumenten massaal geconfronteerd met lege schappen in de supermarkten. Sommige mensen gaan liever de deur niet meer uit en bestellen de boodschappen. Vanwege de hoge vraag kunnen supermarkten niet altijd meer leveren wat ze beloven. Veel klanten klopten dus ineens aan bij Paul voor hun dagelijkse speklapje.

Normaal bestellen consumenten voornamelijk de luxere, grote stukken vlees bij de webshop van Paul. Hij moest dus razendsnel aan de slag om het assortiment uit te breiden met alledaagse vleesproducten. Opvallend genoeg gaat ook het bbq vlees erg hard. Nu consumenten niet meer naar restaurants kunnen, gunnen ze zichzelf op deze manier een extraatje.

Online door corona

Sinds de uitbraak van het coronavirus, schieten de online initiatieven als paddenstoelen uit de grond. Ondernemers die eerst vooral offline actief waren, weten het beste te maken van de situatie en nieuwe verdienmodellen aan te boren. Veel ondernemers in de eventbranche besluiten bijvoorbeeld om hun seminars en bijeenkomsten online te houden. In de creatieve sector worden zelfs koorrepetities en danslessen gehouden door middel van videobellen.

Deze situatie dwingt ons om out of the box te denken, net als Paul. Zo dachten veel mensen dat in het bezorgen van vlees aan consumenten geen brood zou zitten. De omzetcijfers van zijn webshop bewijzen het tegendeel.