Loonadministratie: zelf doen of uitbesteden?

De voor- en nadelen van uitbesteden op een rij
Elk bedrijf met één of meer medewerkers moet een loonadministratie hebben. Maar doe je die loonadministratie zelf besteed je het uit? Hier de voordelen voor beide oplossingen.
Er zijn drie keuzes die je kan maken wat betreft je loonadministratie. Je kan het zelf doen, uitbesteden of payrollen. Dit laatste houdt in dat een payroll-aanbieder jouw personeelsbestand overneemt en jouw werknemers zelf in dienst neemt. Hiermee wordt deze aanbieder de juridisch werkgever. 
 
In dit artikel lees je wat de voordelen zijn van het uitbesteden van je loonadministratie en wat redenen kunnen zijn om het zelf te doen.
  
Voordelen van uitbesteden:
  • Je bent er geen tijd meer aan kwijt
  • Je hoeft je niet te verdiepen in de vele regels
  • De loonadministrateur kan ook (lastige) vragen van personeelsleden beantwoorden
  • Je hoeft niet steeds de allerlaatste wijzigingen in de gaten te houden.
  • Het hoeft niet al te duur te zijn (vraag offertes aan bij verschillende kantoren en vergelijk)
  • Je geeft het in beheer van mensen die er veel verstand van hebben
  • Je geeft de financiële risico’s uit handen
 
Voordelen van zelf doen:
  • Je bespaart geld
  • Je houdt zelf al het overzicht
  • Het is technisch gezien niet al te moeilijk
  • Er zijn veel softwareprogramma’s die je helpen bij je loonadministratie
 
Handig al die voordelen, maar nu weet ik nog steeds niet wat ik moet doen!
Het is verstandig om als kleine onderneming met weinig kennis de loonadministratie uit te besteden. Je kunt je hierdoor (met je kleine team) focussen op de kerntaken van je onderneming en hoeft je niet druk te maken om geldzaken. Heb je een redelijk klein bedrijf met veel werknemers en een gemakkelijke loonadministratie? Dan kun je kiezen om deze administratie zelf te voeren. Je betaalt namelijk vaak per salarisstrook en met veel medewerkers kan dit bedrag behoorlijk oplopen. Heb je een grote onderneming? Dan is het logisch dat je een salarisadministrateur in dienst neemt.
 

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten