Wat is logistiek?

De juiste goederen, op de juiste tijd, op de juiste plaats
Logistiek is meer dan alleen het transport van de ene naar de andere plek. Het is een verzamelterm voor alles wat komt kijken bij het organiseren, plannen, besturen en uitvoeren van een stroom aan goederen vanaf de eerste tot de laatste fase.
Meer lezen over internationaal ondernemen?
Klik hier
Download ons E-book!
Naar MijnMKB
Om je logistieke processen in goede banen te leiden, kijk je dus van het moment waarop de grondstoffen worden ingekocht tot het moment waarop het eindproduct naar de consument gaat. Dit hele traject wordt ook wel de 'logistieke ketting' of in het Engels 'supply chain' genoemd. Hieronder worden de belangrijkste schakels in deze ketting beschreven. 

 

Aanvoer

De producten, grondstoffen of onderdelen die nodig zijn voor de productie, moeten vanuit de leverancier worden aangevoerd. Heb je nog geen leverancier? Ga dan bij verschillende instanties na of zij je aan contacten kunnen helpen. Je kunt bij die instanties ook checken of de leverancier die je in gedachten hebt, goed is. Maak vervolgens goede afspraken met je leverancier over prijzen en andere leveringsvoorwaarden.
 

Interne goederenstroom

Als de grondstoffen of producten bij jou worden aangeleverd, kan het productieproces beginnen. Binnen het productieproces is er ook sprake van een goederenstroom die beheerd moet worden. Vorkheftrucks kunnen bijvoorbeeld zorgen voor het interne transport van en naar de laad- en losplaatsen. Zorg op die manier dat je structuur brengt en houdt in je voorraad.

 

Voorraadbeheer

Het beheer van het magazijn en de voorraad zijn ook een onderdeel van logistiek. Hoe houd je de kosten zo laag mogelijk terwijl de voorraad wel groot genoeg is om levering aan de consument te kunnen garanderen? Welke producten moeten sowieso in huis zijn en welke producten hebben een wat lagere prioriteit?
 

Distributie

Distributie is de laatste stap in de logistieke keten. Het beslaat het pad dat je eindproduct van magazijn tot consument aflegt. Hier valt ook het verzamelen van de orders onder en het klaarmaken van de verzending voor een bepaalde klant. Vaak gaat dit via distributiecentra (dc’s) en winkels. Webshops leveren meestal direct vanuit het distributiecentrum. Als je exporteert, kun je ook denken aan een verkoopkantoor in het buitenland of een handelsagent. Handelsagenten vind je bijvoorbeeld via de Kamer van Koophandel of het Ministerie van Economische Zaken. 

 

Transport als allesverbindende factor

Transport verbindt alle bovengenoemde stappen met elkaar. Goederen moeten bij de aanvoer, productie, opslag en distributie verplaatst worden van de ene locatie naar de andere. De wijze waarop je transporteert - of waarop je het uitbesteedt - is een belangrijke keuze binnen je logistiek. Zo kan een logistieke dienstverlener je een heleboel werk uit handen nemen, zeker als je internationaal transport moet regelen. Denk ook na over welke transportmiddelen je wilt gebruiken en welke verzekeringen je af zal sluiten voordat je aan transport gaat beginnen. Mocht je al een transporteur hebben: check of hij voldoet aan de ISO-normering.

 

Informatiebeheer

Om alle logistieke processen goed te kunnen beheren is het van groot belang om de informatiestromen goed te verwerken. Waar, wanneer en hoe moeten de goederen geleverd worden? Leg een helder, gestructureerd systeem aan. Je logistiek staat of valt met een goede organisatie ervan. 

Dossiers

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten