Hoe maak ik optimaal gebruik van mijn mobiele telefoon?

Techniek is pas efficient als je het aanpast naar jouw wensen

23 augustus 2012

Als mobiele werker ben je vaak onderweg en dus niet altijd face-to-face bereikbaar voor je werknemers of klanten. In zulke gevallen communiceer je via technische hulpmiddelen als je mobiele telefoon.

De telefoon is een handig communicatiemiddel, maar kan ook heel storend zijn. Het is namelijk een eenrichtingsapparaat. De beller bepaalt wanneer hij of zij tijd heeft en maakt inbreuk op jouw tijd. Dat komt niet altijd goed uit.

Zet notificaties uit

Er zijn nog steeds genoeg ondernemers die hun telefoon nooit uitzetten, zelfs niet als ze in een vergadering zitten of geconcentreerd bezig (zouden) moeten zijn met hun werk. Bedenk dat je echt niet altijd bereikbaar hoeft te zijn. Wat al helpt, is om de automatische notificaties van je mail, social media en agenda uit te zetten. En moet je echt even geconcentreerd aan het werk? Zet je telefoon uit en zeg in je voicemail op welk moment je weer bereikbaar bent. Wel zo efficiënt.

Gebruik je telefoon voor korte updates

Een telefoon is er om te bellen. Maar als je in bezit bent van een smartphone of pda met internet, kun je er nog meer mee: surfen, mailen, twitteren, enzovoort. De truc is om de communicatie via je mobieltje kort te houden. Ga niet uitgebreid terugmailen, stel geen documenten op, maar gebruik hem voor korte updates richting klanten en werknemers (via een korte mail, chat, social media of sms) of het bijhouden en bekijken van je agenda.

Apps

Handige apps zijn bijvoorbeeld ping en WhatsApp (om te chatten), Tweetdeck (vroeger alleen om Twitter in de gaten te houden, nu kun je al je social media als LinkedIn, Facebook, etc. in één oogopslag zien) en Yammer (besloten microblogdienst, alleen voor intern gebruik). Notities (zowel geschreven als spraak of video) maak je met Evernote.

Nog meer tips

  • Ben je zzp’er en heb je geen kantoor, maar wil je toch de illusie wekken dat je er een hebt? Maak dan gebruik van VastOpMobiel van Vodafone. Dan ben je op een vast nummer bereikbaar zonder dat je een vaste lijn hoeft te hebben! Telefoontjes naar dit vaste nummer ontvang je gewoon op je mobiel zonder doorschakelkosten. Met een vast nummer kom je professioneler over op klanten. En ben je bovendien altijd bereikbaar.

  • Maak optimaal gebruik van je voicemail. Voorkom dat de beller zijn/haar probleem gewoon over de schutting gooit door te vragen of diegene een mail kan sturen of een sms in urgentere zaken.

  • Houd je klanten op de hoogte via een sms-dienst. Zo kun je ze helpen herinneren aan een afspraak en op de hoogte stellen als ze hun bestelling kunnen komen ophalen.

Auteur

Liesbeth Meenink