'Werknemers balen van vrijaf op 2e Paasdag'

Michel van Velde brengt meerdere specialismen onder één dak

02 mei 2011

Bij fullservice reclame- en communicatiebureau One Shoe werken specialisten uit vier verschillende segmenten samen. Oprichter Michel van Velde: 'Het geheim achter de goede samenwerking tussen mijn werknemers? De beste mensen op de juiste plek zetten.'

Naam: Michel van Velde

Bedrijfsnaam: One Shoe

Opgericht: 26 maart 2006

Bedrijfsvorm: BV

Aantal werknemers: 38

Werkt: 66 tot 70 uur per week

Eerst bijbaan: Kranten lopen voor de Telegraaf

Tweede Paasdag

Balende werknemers op Tweede Paasdag: Ze hadden liever doorgewerkt aan dat ene project. Eh... wat?! Jawel, deze werknemers bestaan echt. Je kunt ze vinden bij fullservice reclame- en communicatiebureau One Shoe dat is opgericht door Michel van Velde en Floris Derksen. Michel van Velde, algemeen directeur: 'Hoe ik dat voor elkaar krijg? Door de juiste mensen aan te nemen. Ik ben héél selectief bij het aannemen van personeel, wil alleen de beste mensen.' Er werken mensen met allerlei specialismen bij One Shoe. Wat het specialisme van de werknemer ook is, alle segmenten zijn gefocust op één ding: Het beste doen voor One Shoe.'

Communicatie

Hoe zit dat dan precies, met die segmenten en specialisten? One Shoe is een bureau dat voorziet in de behoefte van klanten op het gebied van reclame & communicatie, open source web, mobiele marketing en digital branding. Michel: 'Dat lijkt allemaal reuze divers, maar het gaat allemaal om communicatie.' Het idee om al deze segmenten te combineren, is ontstaan tijdens zijn baan bij een internetbureau. 'Ik was projectleider en moest bijvoorbeeld een internetbureau en een marketingbureau samen laten werken aan één project. Dat vond ik zo inefficiënt. In Nederland geldt vaak de overtuiging dat je je moet concentreren op één specialisme. Ik ben ervan overtuigd dat je meerdere specialismen onder één dak kunt brengen. Meer mensen raken daarvan overtuigd, want we krijgen steeds vaker concullega's over de vloer: hoe doen jullie dat? Inmiddels worden we her en der gekopieerd.'

Specialismen onder één dak

En dat heeft goed uitgepakt. Welgeteld twee klanten heeft hij de afgelopen 5 jaar pro-actief benaderd, de rest is na een eigen zoektocht bij One Shoe terecht gekomen. 50 tot 60% van de klanten van One Shoe wil gebruik maken van meerdere specialisten van het bureau. Meestal beginnen ze met een vraag gericht op een segment. Bijvoorbeeld: 'Ik heb een nieuw product, hoe moet ik het lanceren?' One Shoe ontwerpt vervolgens een logo en bedenkt een communicatiestrategie. Logisch vervolg daarop is een bijpassende website en een mobiele site. Michel: 'Uiteindelijk lopen veel klanten het hele traject door. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Soms willen mensen bij ons puur een website laten bouwen en huren ze voor de promotie een ander bedrijf in.'

Samenwerken

Het samenwerken tussen de verschillende specialisten verloopt soepel. Wekelijks is er een gecombineerd overleg waar de managers van alle afdelingen bij aanwezig zijn.  'We bespreken de opdrachten uit ieder segment, zodat iedereen weet wat er op welke afdeling speelt. De managers kunnen ook elkaar helpen en adviseren.' Een gedeelte van de communicatie vindt ook onlineplaats. 'We hebben bijvoorbeeld een online urenmanagement-systeem en we gebruiken Google docs, zodat we elkaars agenda kunnen inzien. Maar, niet álles moet open en beschikbaar zijn. Vertrouwelijke informatie van opdrachtgevers gooien we niet in de cloud.'

QR-codes

Het succes van One Shoe is volgens de eigenaar onder meer te danken aan juiste keuzes die zijn gemaakt. 'We waren bijvoorbeeld het eerste bedrijf dat Drupal Open source CMS gebruikte en professioneel inzette. Ook hebben we veel innovaties gedaan op het gebied van mobiele marketing, we waren de eerste die de QR-code professioneel inzette voor grote merken.' Een QR-code is een tweedimensionale barcode die bestaat uit blokjes. Met software op je mobiel kun je de barcode scannen, waardoor je via mobiel internet automatisch op de bijbehorende website terechtkomt. Zo voorkom je dat mensen ellelange URL's in moeten typen. Michel: 'Waar we die codes plaatsen? Op visitekaartjes, maar ook op billboards, op verpakkingen en in kranten.' Al deze keuzes zorgden voor veel free publicity voor One Shoe. De ondernemer is nog lang niet klaar met het inzetten van innocatieve toepassingen. Er staat nog een hoop op stapel. Maar wat, dat houdt hij nog even voor zichzelf.

Michels tips voor andere ondernemers:

  • Ga na of je positionering klopt met hetgeen wat je bij de oprichting voor ogen had.

  • Welke rol zou mobiel internet in je bedrijfsvoering kunnen spelen? 3,5 miljoen Nederlanders maken gebruik van mobiel internet.

  • Let op wat er over je merk, bedrijf of product gezegd wordt op via de diverse social media kanalen. Ga vervolgens de dialoog aan met de eindgebruiker of klant. Digitale communicatie zal echt niet de traditionele communicatie overnemen, maar maak er wel optimaal gebruik van. Onderneem crossmediaal.

Auteur

Lenneke Arts