Verbeter je medewerkers, begin bij jezelf

Soms is er iets mis met de manier van leidinggeven

04 januari 2013

Jarenlang was 'the sky the limit'. Nu het economisch moeilijke tijden zijn, willen veel mkb-ondernemers meer grip krijgen op hun personeel. Maar soms ligt het ook aan de manier van leidinggeven.

Ondernemers realiseren zich juist nu dat ze hun mensen optimaal moeten inzetten. De bedrijven die ik adviseer in het kader van het Excelleren-project willen vaak scherper aansturen op resultaat. 

Bij één bedrijf constateerde ik dat er  éérst iets moest veranderen aan de manier van leidinggeven. De ondernemer in kwestie stuurde zijn personeel weinig zakelijk aan. Dat was al jaren zo. Elkaar aanspreken op resultaat en gedrag was niet gebruikelijk. Hierdoor waren de managers nogal vrij geworden. En die vrijheid leidde tot ongewenst gedrag.

Onwenselijk gedrag

Voor een belangrijk deel lag dit aan de ondernemer zelf. Hij durfde de medewerkers simpelweg niet aan te spreken op onwenselijk gedrag. En ook niet op werkzaamheden die bleven liggen. In plaats daarvan, sprong hijzelf in het gat. Hij was het inmiddels gewend om dan zelf maar wat harder te rennen. 

Reorganisatie

De onderneming is echter bezig aan een reorganisatie. En stapt straks over op een andere organisatiestructuur. Uitgangspunt is dat de verschillende vestigingen in het land als zelfsturende teams moeten gaan opereren. Als een soort kleine BV's, als zelfstandige ondernemingen. De managers stappen hiermee steviger in de rol van ondernemer. De vraag is in hoeverre zij daar klaar voor zijn. Dit is een van de onderwerpen waarbij ik deze onderneming heb begeleid.

Ga in gesprek

Mijn advies aan de ondernemer was: ga in gesprek met de managers over de toekomst. Maak expliciet wat je van hen verwacht. In de nieuwe organisatie zal het straks aankomen op andere competenties. De managers zullen veel meer zelfstandig actie moeten ondernemen om mogelijkheden te benutten om (nieuwe) dienstverlening effectief in de markt te zetten. En hiernaast ook zijn of haar medewerkers daarbij te stimuleren. Ze moeten in de toekomst het goede voorbeeld naar het team geven. Heel concreet heb ik de onderneming geholpen te sturen op resultaten en competenties. Een eerste stap is gezet.

IJzeren hand

De directeur-eigenaar was jarenlang weinig zakelijk -ofwel te lief- voor zijn mensen. Daar werd misbruik van gemaakt. Hier is hij zich daar inmiddels van bewust. Natuurlijk zal de persoon in kwestie nooit met ijzeren hand regeren. Maar bewustzijn van het effect van de leidinggevende stijl is een cruciale stap. Delegeren is ook belangrijk. Dat zorgt ervoor dat mensen een actievere rol aannemen. Ze worden minder verwend, ze komen beter uit de verf.

Kastanjes uit het vuur

Mensen zullen zich beter ontwikkelen wanneer jij ze zelfstandig laat handelen en eigen verantwoordelijkheid geeft, dan wanneer jij elke keer de kastanjes voor ze uit het vuur haalt. Laat ze zelf fouten maken. Maak het vervolgens wel bespreekbaar en laat ze daarvan leren.

Jacqueline Spaargaren

Senior Consultant, Human Capital Group