'We willen wat doen aan fileprobleem'

Interview met Jessica de Man, MT-lid van Vellekoop & Meesters

30 december 2013

In 2011 liet mkb-bedrijf Vellekoop & Meesters gesubsidieerd onderzoek doen of zij zich kunnen verbeteren op het gebied van slimmer reizen. Een van de opties is het invoeren van een Slim Reisbudget.

Naam: Jessica de Man

Functie: HR-Manager

Bedrijf: Vellekoop & Meesters

Branche: Informatie, organisatie en IT

Aantal werknemers: 25

Wat is de huidige mobiliteitssituatie bij V&M?

“Onze werknemers, voornamelijk adviseurs, zijn veel onderweg en hebben een eigen auto nodig. Bijna iedereen least bij ons en daarnaast is er de mogelijkheid om een NS-Businesscard te krijgen als zij geregeld met de trein reizen. Ook hebben we regelingen voor hotelovernachtingen en werken we met parkeerkaarten.”

Waarom denken jullie na over slimmer reizen?

“Vooral vanwege ons streven om duurzaam te ondernemen. We denken graag aan het milieu en voelen ons verplicht wat te doen aan het fileprobleem. Ook willen we onze werknemers, waar mogelijk, meer vrijheid geven in hun keuzes. Het is één van de invullingen van modern werkgeverschap.”

Waarin kan V&M zich verbeteren?

“We proberen, waar mogelijk, milieuvriendelijker reizen te bevorderen, maar zonder auto kunnen onze werknemers niet efficiënt verschillende afspraken op een dag combineren. Uitgaan van het openbaar vervoer alleen, is dus geen optie. Aan deelauto’s of carpoolen hebben we ook gedacht. Het is wel goedkoper en duurzamer, maar niet echt praktisch in ons geval.”

En een Slim Reisbudget?

“We willen mogelijk een eigen reisbudget gaan invoeren dat aansluit bij de wensen van onze werknemers. We bepalen eerst het budget per werknemer aan de hand van zijn of haar functie. Dat budget hebben we in tweeën gedeeld. Een vast deel voor privé gebruik en een variabel deel voor woon-werk verkeer. Daar kunnen werknemers aan het einde van de maand wat van over houden als zij bijvoorbeeld vooraf bewust kiezen voor een goedkopere, zuinigere auto of als zij minder gaan rijden. Los van dat tweedelige budget werken we met een betaalpas van de zaak voor de brandstof voor zakelijke ritten en de parkeerkosten die gemaakt worden.”

Waarom is dat losgekoppeld?

“We willen de werknemer niet het gevoel geven dat hij zijn zakelijke kilometers en parkeerkosten zelf moet betalen. Minder lang parkeren is ook niet duurzamer. We willen onze werknemers niet belemmeren in de tijd die ze aan de klant besteden. Het voordeel in onze variant zit hem dus vooral in het bewuster privé-rijden.”

Is een reisbudget aantrekkelijk voor mkb‘ers?

“Het verschil tussen grote bedrijven en mkb-bedrijven is irrelevant. Het voordeel voor de medewerker blijft even groot. Het enige is dat je moet gaan bedenken hoe je als kleiner bedrijf je mobiliteitstaken gaat invullen. Kun je dat zelf of heb je externe hulp nodig? Wij zijn nog in de oriënterende fase, maar deze verkenning van het slimmer reizen is in ieder geval nuttig. Het is de enige manier om er een succes van te maken.”

ScanTest hoe jij presteert op het gebied van Slim Werken Slim Reizen! Doe de scan om te zien hoe jij scoort ten opzichte van collega-ondernemers en waarin jij je nog kunt verbeteren.

Auteur

Raphael Klees