'Eigen reisbudget is de toekomst'

Interview met Jack Knol, Mobiliteitsmanager Capgemini

30 december 2013

Capgemini is in Nederland een van de voorlopers in het stimuleren van slimmer reizen. Sinds de jaren negentig wordt er al met een reisbudget per werknemer gewerkt, maar nu is de tijd rijp voor versie 2.0.

Naam: Jack Knol

Functie: Manager Facilities & Mobiliteit

Bedrijf: Capgemini Nederland

Branche: Consulting, technologie en outsourcing

Aantal werknemers: Nederland 5600, wereldwijd 100.000

Wat doet Capgemini op het gebied van duurzaam ondernemen?

"We zijn druk bezig op alle gebieden Slim Werken en Slim Reizen te bevorderen binnen onze organisatie. Uit onderzoek blijkt dat de werknemers van Capgemini in Nederland per dag 41.000 liter brandstof verbruiken, 105.000 kg CO2  produceren en verantwoordelijk zijn voor 16 km file. We doen er daarom alles aan om dat terug te dringen. We hebben ook al een reisbudget per werknemer, waarbinnen zij een auto kunnen leasen en ook gebruik kunnen maken van een deelauto en een NS-Businesscard. Maar dat bleek niet genoeg."

Dus een nieuw budgetsysteem?

"Ja, we hebben onderzocht op welk terrein we nog winst konden boeken. Het bleek dat werknemers te veel afweken van de verbruiksnorm die we hadden gesteld. De huidige leaseregeling stimuleerde niet om zuiniger te rijden of minder privé kilometers te rijden. De grote vraag was: hoe kunnen we dat probleem aanpakken en werknemers prikkelen zuiniger te reizen? We zijn er van overtuigd dat het nieuwe reisbudget daarvoor gaat zorgen."

Hoe werkt het nieuwe mobiliteitsbudget?

"Het is een bonusmalus systeem, volgens het model van het Slim Reisbudget, waarbij werknemers geld overhouden als zij minder of goedkoper reizen. Werknemers kiezen zelf hun leaseauto, net als voorheen, maar zullen door het nieuwe systeem waarschijnlijk eerder kiezen voor een goedkopere of zuinigere auto. Ook registreren we het reisgedrag van de werknemers door de leaseauto te voorzien van een black box."

Een black box?

"Dat is een ingebouwd registratiesysteem. In de auto kan worden aangegeven of de rit woonwerk/zakelijk of privé is. Alle kilometers worden nauwkeurig bijgehouden. Werknemers krijgen via dit systeem ook inzicht in gereden kilometers, verbruik en hoeveel budget ze nog over hebben. Dat moet er voor zorgen dat hun rechtervoet minder zwaar wordt en zij misschien bewuster gaan kiezen voor een ander, milieuvriendelijker vervoermiddel zoals de trein of deelauto. Ook wij krijgen daardoor meer inzicht in de verhouding tussen privé en zakelijk rijden van onze werknemers."

Wanneer gaan jullie het nieuwe systeem gebruiken?

"Op dit moment zijn we nog druk bezig met het kiezen van een partner voor de ondersteunende software en de black box. Het plan is dat we medio april 2012 de eerste auto’s onder het nieuwe leasereglement al kunnen bestellen. Eind mei moeten de eerste medewerkers met deze auto’s rijden."

Wat vind je van de ontwikkelingen rond de invoering van het Slim Reisbudget?

"Vanuit mijn rol als mobiliteitsmanager is het buitengewoon gewenst. Je ziet ook dat er steeds meer handige producten worden aangeboden die bij een Slim Reisbudget aansluiten, waardoor medewerkers nog meer keuzevrijheid krijgen. Een punt van zorg is nog wel de netto kilometervergoeding van 19 cent per kilometer, die onder druk staat. In ons geval verwacht ik dat veel van de budgethouders weer voor een leaseauto kiest, maar hopelijk wel bewuster en zuiniger gaat rijden. Stap voor stap gaan we vooruit, op weg naar het Slimme Reizen."

Scan

Test hoe jij presteert op het gebied van Slim Werken Slim Reizen! Doe de scan om te zien hoe jij scoort ten opzichte van collega-ondernemers en waarin jij je nog kunt verbeteren.

Auteur

Raphael Klees