Hoe verander ik het werk- en reisgedrag van mijn werknemers?

Van kennis naar uitvoering

24 januari 2013

Er zijn talloze manieren om slimmer te werken en te reizen. Je kunt gaan thuiswerken, flexwerken, de auto laten staan en met het OV reizen, buiten de spits reizen of carpoolen. Maar hoe voer je dit door binnen je bedrijf?

Waar sta jij op gebied van Slim Werken?

Werk-en reisgedrag is gebaseerd op gewoontegedrag en hier verandering in aanbrengen kost tijd. Om echt voordeel te behalen door middel van slimmer te werken en te reizen moet je bij het begin beginnen en dat zijn je werknemers.

We zijn kuddedieren

De manier waarop wij naar ons werk gaan en ons werk doen wordt grotendeels bepaald door  gewoonte, aangeleerd gedrag en groepsgedrag. We kijken naar hoe anderen het doen, bevalt dit? Dan volgen wij ze. Dit kunnen we ook toepassen bij het veranderen en verbeteren van aangeleerd- of gewoontegedrag.  

Goed voorbeeld doet goed volgen

Een manier om je werknemer te enthousiasmeren is door zelf enthousiast te zijn over wat je doet en waar je voor staat. Een goed voorbeeld is het samenwerkingsproject van de U15 in Utrecht. De U15 bestaat uit 20 bedrijven die de handen inéén hebben geslagen op het gebied van mobiliteitsmanagement. Weer een groot project erbij? Nee juist niet, het idee van dit project is om direct maatregelen te bedenken voor de problemen waar de bedrijven zelf tegenaan lopen. Klein beginnen dus met groot resultaat, want dit zorgde ervoor dat de bedrijven zelf razend enthousiast te werk zijn gegaan en hun enthousiasme over willen brengen op andere werkgevers. De werkgevers doen alles zelf, trekken zelf de projecten en hebben de meest urgente problemen al opgelost. Ze delen kennis en willen zelfs de launching customer zijn voor nieuwe initiatieven uit de markt.  

Belonen helpt

Wil jij dat je werknemers hun reis- en/of werkgedrag aanpassen? Stel jezelf dan een aantal simpele vragen:

1.     Hoe bereik ik mijn werknemer?

2.     Wat is de behoefte van mijn werknemer?

3.     Hoe voorzie ik in die behoefte?

Zie in dat de werknemer zelf moet inzien dat het anders kan. Hoe? Door hem of haar te belonen voor het gedrag én de waarde ervan in te laten zien. Geef je werknemers waardering, zodat ze zich trots voelen en er alles voor over hebben om hun gedrag te veranderen. Zeg dus niet: ‘Je moet gaan fietsen, want bewegen is goed voor je.’ Gebruik het als een waarderingsfactor, waarbij de werknemer het gevoel krijgt erbij te horen door op de fiets te komen. Het gaat niet om de argumenten maar om de waardering die je laat blijken. 

Ga de strijd aan

Een leuk voorbeeld van een beloningsysteem is het mobiliteitsspel ‘Van 5 naar 4’. In dit spel ga je samen met jouw collega’s de strijd aan met andere afdelingen, kantoren, bedrijven én steden. Het spel laat je op een leuke manier kennis maken met slimmer werken en slimmer reizen. Het interessante aspect aan dit spel is, dat het een zogenoemde ‘serious’ game is, waarbij concrete doelen worden gecombineerd met spelelementen om de bereidheid tot actieve en kwalitatieve deelname te stimuleren. Het doel: elke 5 werkdagen 1 dag slimmer reizen! Door het spelelement wordt de kans op het behalen van de doelstelling vergroot. En je kunt met je bedrijf flink besparen op kosten! Zet je werknemers aan tot ‘serious’ gamen. Wanneer mensen intrinsiek gemotiveerd zijn om een doel te behalen hoef je ze niet te controleren. 

Meer lezen over gedragsverandering?

Platform Slim Werken Slim Reizen, thema cultuur en gedrag

KpVV weblog over reisgedrag

ScanTest hoe jij presteert op het gebied van Slim Werken Slim Reizen! Doe de scan om te zien hoe jij scoort ten opzichte van collega-ondernemers en waarin jij je nog kunt verbeteren.