Hoe verander ik het werk- en reisgedrag van mijn werknemers?

Van kennis naar uitvoering
Er zijn talloze manieren om slimmer te werken en te reizen. Je kunt gaan thuiswerken, flexwerken, de auto laten staan en met het OV reizen, buiten de spits reizen of carpoolen. Maar hoe voer je dit door binnen je bedrijf?
Werk-en reisgedrag is gebaseerd op gewoontegedrag en hier verandering in aanbrengen kost tijd. Om echt voordeel te behalen door middel van slimmer te werken en te reizen moet je bij het begin beginnen en dat zijn je werknemers.

We zijn kuddedieren
De manier waarop wij naar ons werk gaan en ons werk doen wordt grotendeels bepaald door  gewoonte, aangeleerd gedrag en groepsgedrag. We kijken naar hoe anderen het doen, bevalt dit? Dan volgen wij ze. Dit kunnen we ook toepassen bij het veranderen en verbeteren van aangeleerd- of gewoontegedrag.  

Goed voorbeeld doet goed volgen
Een manier om je werknemer te enthousiasmeren is door zelf enthousiast te zijn over wat je doet en waar je voor staat. Een goed voorbeeld is het samenwerkingsproject van de U15 in Utrecht. De U15 bestaat uit 20 bedrijven die de handen inéén hebben geslagen op het gebied van mobiliteitsmanagement. Weer een groot project erbij? Nee juist niet, het idee van dit project is om direct maatregelen te bedenken voor de problemen waar de bedrijven zelf tegenaan lopen. Klein beginnen dus met groot resultaat, want dit zorgde ervoor dat de bedrijven zelf razend enthousiast te werk zijn gegaan en hun enthousiasme over willen brengen op andere werkgevers. De werkgevers doen alles zelf, trekken zelf de projecten en hebben de meest urgente problemen al opgelost. Ze delen kennis en willen zelfs de launching customer zijn voor nieuwe initiatieven uit de markt.  

Belonen helpt
Wil jij dat je werknemers hun reis- en/of werkgedrag aanpassen? Stel jezelf dan een aantal simpele vragen:
1.     Hoe bereik ik mijn werknemer?
2.     Wat is de behoefte van mijn werknemer?
3.     Hoe voorzie ik in die behoefte?

Zie in dat de werknemer zelf moet inzien dat het anders kan. Hoe? Door hem of haar te belonen voor het gedrag én de waarde ervan in te laten zien. Geef je werknemers waardering, zodat ze zich trots voelen en er alles voor over hebben om hun gedrag te veranderen. Zeg dus niet: ‘Je moet gaan fietsen, want bewegen is goed voor je.’ Gebruik het als een waarderingsfactor, waarbij de werknemer het gevoel krijgt erbij te horen door op de fiets te komen. Het gaat niet om de argumenten maar om de waardering die je laat blijken. 

Ga de strijd aan
Een leuk voorbeeld van een beloningsysteem is het mobiliteitsspel ‘Van 5 naar 4’. In dit spel ga je samen met jouw collega’s de strijd aan met andere afdelingen, kantoren, bedrijven én steden. Het spel laat je op een leuke manier kennis maken met slimmer werken en slimmer reizen. Het interessante aspect aan dit spel is, dat het een zogenoemde ‘serious’ game is, waarbij concrete doelen worden gecombineerd met spelelementen om de bereidheid tot actieve en kwalitatieve deelname te stimuleren. Het doel: elke 5 werkdagen 1 dag slimmer reizen! Door het spelelement wordt de kans op het behalen van de doelstelling vergroot. En je kunt met je bedrijf flink besparen op kosten! Zet je werknemers aan tot ‘serious’ gamen. Wanneer mensen intrinsiek gemotiveerd zijn om een doel te behalen hoef je ze niet te controleren. 

Meer lezen over gedragsverandering?
Platform Slim Werken Slim Reizen, thema cultuur en gedrag
KpVV weblog over reisgedrag

 

 
Scan
Test hoe jij presteert op het gebied van Slim Werken Slim Reizen! Doe de scan om te zien hoe jij scoort ten opzichte van collega-ondernemers en waarin jij je nog kunt verbeteren.

 


Hoe kun je slimmer werken en slimmer reizen?

Doe de slim werken slim reizen scan!
Als werkgever kun je een bijdrage leveren aan het fileprobleem in Nederland en je werknemers op een prettige en efficiënte manier laten werken. Hoe?

Auto laten staan betekent meer productiviteit

Aftrap 52 filevrije dagen op Week van de Ondernemer
Ten minste één dag per week niet in de spits met de auto naar het werk reizen. Dàt is de boodschap van de campagne ‘52 filevrije dagen’ van...

Gedragsbeïnvloeding is nodig om slimmer te reizen

Belonen van gewenst gedrag werkt
Dit kwam naar voren tijdens de VerkeersgedragDag die TNO op 4 april 2012 organiseerde rondom het thema: Slim op reis.

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten