Zeven tips voor de juiste verhouding tussen werk en privé van je personeel

Hoe krijgen je medewerkers een juiste werk/privé-balans?

21 december 2017 23 maart 2021

Heb jij als ondernemer inzicht in de werk/privé-balans van je medewerkers? Veel mensen vinden het erg lastig om de juiste verhouding te vinden. Een gezonde balans houdt je personeel gezond en flexibel, met deze zeven tips kun jij daarbij helpen.

1. Flexibele werktijden en werkplek

Geef je werknemers de mogelijkheid flexibel om te gaan met hun werktijden en werkplek. Sinds de uitbraak van het coronavirus hebben steeds meer ondernemers ontdekt dat medewerkers prima om kunnen gaan met deze verantwoordelijkheid. Thuiswerken biedt voordelen zoals geen last hebben geroezemoes van collega's. Er is meer flexibiliteit om je eigen dag in te delen. De tijd dat je in de file stond, kunnen ze nu gebruiken om te bewegen.

Tip: Ontdek hoe je kunt stimuleren dat je medewerkers productief thuiswerken. Wanneer je medewerkers zelf beslissen waar en wanneer ze werken, kunnen ze ook onder werktijd privézaken te regelen of te sporten. Even een boterham eten met de kinderen tussen de middag of een uurtje wandelen ter ontspanning. Maak wel duidelijke afspraken over de taken en uren van je medewerkers. Sommige mensen vinden het misschien veel fijner om ‘s ochtends vroeg en ‘s avonds laat te werken. Dat kan natuurlijk, als ze maar op bepaalde tijden beschikbaar zijn voor overleg.

2. Promoot beweging

Wanneer de werk/privé-balans van je medewerkers zoek is, zitten ze vaak lange dagen achter hun computer. Uit verschillende onderzoeken is inmiddels bekend dat veel zitten slecht is voor de gezondheid, maar hoe kun je dit patroon doorbreken? Wanneer je als ondernemer serieus werk maakt van beweging, kun je een groot verschil maken. Dit kan met behulp van vitaliteitsprogramma’s. Kies er bijvoorbeeld voor om samen te gaan wandelen. Dit helpt je medewerkers om het werk even helemaal los te laten. Een groot voordeel van wandelen is dat je geen speciale apparatuur nodig hebt, vrijwel iedereen kan het. Je kunt zelfs een wedstrijdelement toevoegen waarin medewerkers bijhouden hoeveel ze wandelen per dag. De persoon met de meeste kilometers of minuten wint een (gezonde) prijs.

3. Bewaak de werk/privé-balans met goede werkafspraken

Een goede planning als onderdeel van breinvriendelijk werken is essentieel. Als je medewerkers een efficiënte indeling van hun dag maken en niet meer dan één ding tegelijk doen, werkt dit positief door in hun werk. Dit geldt zowel voor hun werk activiteiten als voor hun vrije tijd activiteiten. Zo voorkomen ze dat de werk/privé-balans te veel verschuift. Een voorbeeld: Als je werknemers aan het werk zijn, zorgen ze dat er iemand op de kinderen past. Wanneer ze in het weekend of op een vrije dag in de dierentuin zijn, zetten ze hun werktelefoon uit. Maak met elkaar goede afspraken over het beantwoorden van mail en telefoon buiten werktijden en geef zelf als ondernemer het goede voorbeeld.

4. Ontdek de persoonlijke voorkeur van je medewerkers

Natuurlijk kun je als ondernemer deels inschatten wat je medewerkers prettig vinden, maar iedereen heeft een eigen persoonlijk voorkeur. Voer daarom ook gesprekken met je werknemers waarin je bijvoorbeeld deze vragen stelt:

  • Wat helpt jou om de werk/privé-balans gezond te houden?

  • En hoe ziet die verhouding eruit? 

  • Houd je werk en privé graag meer met elkaar verweven of zoek je juist naar een manier om het werk minder mee naar huis te nemen?

5. Zorg voor vertrouwen

Om ervoor te zorgen dat medewerkers niet over hun grenzen gaat omtrent hun werk/privé-balans, is het belangrijk dat ze je elkaar kunnen vertrouwen. Wees hiervoor open en stel je benaderbaar op. Neem regelmatig de tijd voor een praatje en beschadig hun vertrouwen niet. Geef medewerkers zo de ruimte om eventuele problemen aan te kaarten. Hierdoor zullen ze het sneller (durven) aangeven als ze hun grens hebben bereikt. Gaan ze over die grens heen, dan wordt de kans op (langdurig) verzuim groter.  Tip: zorg ook voor een vertrouwenspersoon die kan helpen bij ongewenst gedrag als seksuele intimidatie, discriminatie of agressie.

6. Werk/privé-balans per levensfase

Een medewerker met een jong gezin heeft andere behoeften dan iemand die bijna met pensioen gaat. Houd daarom rekening met de levensfase waar je werknemers in zitten. Een jonge ouder vindt het misschien fijn om (tijdelijk) parttime te werken, of de kantoortijden aan te passen aan de crèche-tijden. Oudere werknemers geven mogelijk juist de voorkeur om gewoon van negen tot vijf te werken. Zij hebben misschien meer regelruimte nodig voor mantelzorg. Verdiep je in de persoonlijke wensen van je personeel en bekijk samen of iemands functie en/of werktijden aangepast moeten worden.

7. Roep de hulp in van een expert 

Wanneer je merkt dat een medewerker echt worstelt met zijn of haar werk/privébalans, is het beter om aan te kloppen bij een expert. Zo kan een praktijkondersteuner of inzetbaarheidscoach handvatten bieden om het werk thuis beter los te laten, of andersom. Door op tijd in te grijpen, kun je (langdurig) verzuim voorkomen. Bedenk daarbij dat een zieke werknemer 250 tot 400 euro per dag kost. Op tijd ingrijpen is dus niet alleen fijn voor je medewerker, maar ook voor jou als werkgever.


Ontdek wat jij verder kunt doen om gezond werken te stimuleren via de pagina Gezond werken: zo blijven jij en je medewerkers vitaal