Zeven tips voor de juiste verhouding tussen werk en privé van je personeel

Hoe krijgen je medewerkers een juiste werk/privé-balans?

04 mei 2012 21 december 2017

Bij een kwart van de medewerkers is de verhouding tussen werk en privé zoek. Ook al steek jij als ondernemer het liefst al je tijd in je bedrijf, je zult rekening moeten houden met het privéleven van je personeel. Zeven tips.

  1. Flexibele werktijden

Geef je werknemers de mogelijkheid flexibel om te gaan met hun werktijden en te werken op tijden die goed aansluiten op hun privéleven. Hierdoor kan je werknemer zijn kinderen naar school brengen én vermijdt hij de files, wat hem meer (werk)tijd oplevert. Bovendien is hij meer ontspannen, omdat hij op de tijden werkt die hem goed uitkomen. Uit onderzoek blijkt dat circa 80% van de mensen bereid is ‘s avonds of in het weekend te werken als daardoor meer tijd ontstaat.

  1. Flexibele werkplek

In navolging op tip 1: Geef je werknemers de mogelijkheid thuis te werken. Het klinkt misschien onlogisch als tip voor een goede werk/privé-balans, maar het zorgt er ook voor dat je werknemer tussen het werken door privédingen kan doen. Even een boterham eten met de kinderen tussen de middag of een uurtje naar de sportschool ter ontspanning. Maak wel duidelijke afspraken over de taken die je werknemer op zich neemt en over het aantal uren dat hij werkt. Veel werknemers zien als hét grote voordeel van thuis werken, minder geroezemoes van collega’s. Mogelijk levert het jou als werkgever dus voordeel op!

  1. Timemanagement

Laat je werknemers het zich aanwennen goed te plannen. Als ze eenefficiënte indeling van hun dag maken en niet meer dan één ding tegelijk doen, werkt dit positief door op hun werkdag. Dit geldt zowel voor hun werk activiteiten als voor hun vrije tijd activiteiten. Zo voorkomen ze dat de balans teveel naar werk of naar privé verschuift of dat er geen verschil meer zit tussen beide. Een voorbeeld: Als je werknemers aan het werk zijn, zorgen ze dat er iemand op de kinderen past en als ze een dag in de dierentuin zijn, zetten ze hun werktelefoon uit.

  1. Persoonlijke voorkeur

Voer gesprekken met je werknemers: wat helpt hen om de verhouding tussen hun werk en privéleven gezond te houden? En hoe ziet die verhouding eruit? Zouden ze werk en privé graag meer met elkaar verweven of zoeken ze juist naar een manier om het werk minder mee naar huis te nemen?

  1. Vertrouwen

Geef je werknemers vertrouwen en de ruimte om eventuele problemen aan te kaarten. Hierdoor zullen ze het sneller (durven) aangeven als ze hun grens hebben bereikt. Gaan ze over die grens heen, dan wordt de kans op verzuim groter.  

  1. Levensfase

Houd rekening met de levensfase waar je werknemers in zitten. Heeft je werknemer (net) een gezin? Dan is het heel goed mogelijk dat hij liever parttime werkt of de kantoortijden aanpast aan de creche tijden. Jongere werknemers geven mogelijk juist de voorkeur om na negenen te beginnen en wat langer door te werken. Verdiep je in de persoonlijke wensen van je personeel en bekijk samen of iemands functie en/of werktijden aangepast moeten worden.

  1. Expert 

Nodig een psycholoog of andere expert uit die je werknemers (bijvoorbeeld in de vorm van een workshop) helpt bij het zoeken naar de voor hen meest geschikte manier om het werk ‘s avonds los te laten. Mindfullness, yoga, sporten: voor iedereen kan iets anders goed werken.