Zes tips om efficiënter te werken

Specialist Annemiek Tigchelaar aan het woord
Annemiek Tigchelaar is adviseur en trainer. Ze geeft organisaties praktisch en persoonlijk advies over efficiënt werken zonder stress. Ze schreef de boeken ‘Grip op je e-mail’ en ‘Stop de stapels’. We vroegen haar naar tips op het gebied van effectief werken.
Meer tips over efficiënt werken?
Klik hier
Lees het gratis whitepaper
Naar MijnMKB
1. Zorg voor orde
Tigchelaar: “Ik merk in de praktijk dat mensen weinig orde hebben in hun hoofd, in hun e-mail en hun planning. Ik geloof in orde. Als je geen orde hebt in je taken, dan werk je niet effectief. Je kunt dan wel plannen maken, maar als je niet weet wat er exact op je bordje ligt, zijn je plannen gedoemd om te mislukken. Veel bedrijven werken reactief, in de waan van de dag. Wil je grip op je zaken, dan dien je te weten wat je precies moet doen en hoe. Eerst orde brengen in je werkzaamheden is de basis.”
 

2. Eén plek voor je taakbeheer

“Belangrijk is om al je taken (to do’s) samen te voegen in één systeem en van daaruit te werken. Je e-mailprogramma heeft waarschijnlijk meer mogelijkheden dan je denkt. Veel bedrijven werken volledig vanuit Microsoft Outlook bijvoorbeeld. Niet alleen om e-mail te versturen, maar ook om hun contactpersonen en agenda te beheren. Andere bedrijven werken vanuit CRM-systemen of hebben speciale programma’s voor taakbeheer. Denk aan Evernote. Gebruik in ieder geval één vaste plaats om je taken te noteren en af te werken.”
 

3. Benut de mogelijkheden

“Werknemers werken gemiddeld drie uur per dag in hun e-mailprogramma. Als je daar niet goed mee overweg kunt, kun je gewoon niet goed je werk doen. Het is dus heel belangrijk alle mogelijkheden te kennen en te leren hier efficiënt mee te werken. Onderzoeken wat een programma precies kan en je werknemers heldere instructies hierover geven is voor organisaties een belangrijk winstpunt.”
 

3. Investeer in je werknemer

“Onwetendheid en onduidelijkheid kost bedrijven veel onnodige tijd en geld. Het gaat meestal om afspraken maken en weten hoe iets werkt. Als je niet weet dat iets anders kan, blijf je het altijd op dezelfde manier doen. Als je niet weet dat het handiger kan, werk je dus niet optimaal. Iedere organisatie kan efficiënter werken, maar daar moet je samen de tijd voor nemen. Je moet investeren in je werknemers. Veel bedrijven slaan instructietrainingen en opleidingen voor hun personeel over, want ze vinden het te duur in deze tijd van crisis. Heel begrijpelijk, maar als je uitrekent hoeveel het je kan opleveren, is het in de meeste gevallen een prima investering. Al werkt iemand maar 5 procent sneller en beter, daar heb je lange tijd profijt van.”
 

4. Leg afspraken vast

“Afspraken vastleggen gebeurt gelukkig steeds vaker binnen organisaties. Denk bijvoorbeeld aan een e-mailprotocol of een Twitter-protocol. Hoe ga je als bedrijf om met het versturen van e-mail of hoe ga je om met Twitter? Het is goed dit vast te leggen. Het geeft je werknemers duidelijkheid.”
 

5. Verander gedrag

“Bij veel organisaties werkt een rigoureuze omslag. Onlangs begeleidde ik een papier-opruimdag bij een bedrijf, als aanloop naar Het Nieuwe Werken. We organiseerden al het papier en lieten de werknemers wennen aan een papierloze omgeving. Sindsdien wordt er een stuk minder papier gebruikt en een groeiend aantal werknemers werkt nu volledig zonder papier. Vastgeroest gedrag veranderen kan dus wel.”
 

6. Zorg voor ritme

“De oude gedachte van rust, reinheid en regelmaat is niet zo gek. Als jij ‘s ochtends weet wanneer je opstaat, eet en je wast, geeft dat rust. Dan houd je energie over voor de moeilijke taken. Trek dit door naar je werk. Gebruik bijvoorbeeld een vast stramien: in de ochtend een vergadering, daarna je e-mail verwerken, daarna lunchen, etc. Zit je in een ritme, dan doe je het op een gegeven moment met je ogen dicht en houd je meer doorzettingsvermogen over voor lastigere klussen.”
 
Meer tips lees je in ons whitepaper Efficiënt werken, binnenkort gratis te downloaden via MijnMKB.

Vraag niet beantwoord of nog een vraag?

MKB Servicedesk helpt je graag verder!

60 seconden met Ronnie Overgoor: Technologie pessimisme

Internet negeren, kan niet meer
Je kent ze vast wel, technologie pessimisten. Mensen die internet maar niets vinden. Maar niemand kan er meer omheen: zakendoen gebeurt ook op internet in de vorm van marketing, communicatie EN handel.
60-seconden-met-ronnie-overgoor-19113103741.png

Hoe investeer ik in slimmer werken?

Hoe wordt mijn bedrijf efficiënt?
Kies voor slim ondernemen, om te zorgen voor meer productiviteit voor minder geld. Dat kun je bijvoorbeeld doen door te kiezen voor mobiel werken,...

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten