Efficiënt werken: pauze en voeding

Tips over ritme, scherpte en effectiviteit

10 november 2017

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie kan het juiste voedingspatroon je productiviteit met 20 procent verhogen. Bereken wat dit voor jouw organisatie betekent en je zult anders tegen voeding aan gaan kijken. Ook rust en regelmaat kunnen je veel opleveren.

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Benut je persoonlijke klok

Individueel zijn er grote verschillen als het gaat om je biologische klok. Ongeveer 10 tot 15 procent van de bevolking is een uitgesproken ochtend- of avondmens. Ochtendmensen bereiken ongeveer één uur vroeger hun hoogste lichaamstemperatuur dan avondmensen. Ook ben je als ochtendmens vroeger alert dan avondmensen. Bij beide types kan een toename van stress worden gemeten als ze op het voor hen verkeerde tijdstip moeten presteren.

Werk als je energiek bent 

Mensen die 's ochtends enthousiast uit bed springen, zullen veel en efficiënt werk verzetten in de vroege ochtend. Ben je een uitgesproken avondmens, doe dan zo mogelijk 's avonds het werk waarvoor je helder en geconcentreerd moet zijn. Natuurlijk is niet iedereen vrij om zijn eigen werktijden te bepalen, maar als je die mogelijkheid wel hebt, benut die dan.

Ken je ritme: functioneer optimaal

Of je nu een ochtend- of een avondmens bent, je energiepeil en prestatieniveau zullen de hele dag schommelen. Houd het bijvoorbeeld eens een tijdje bij, zodat je beter weet wanneer je optimaal functioneert en wanneer het wat minder gaat. Daar kun je bij je dagplanning rekening mee houden: moeilijke taken doe je wanneer je je het energiekst voelt. Ben je moe en voel je je sloom en suf, dan reserveer je die tijd voor gemakkelijke routinetaken.

Tip: gebruik de Pomodoro-techniek

Je aandacht verdelen is de kunst. Een wetenschappelijk bewezen methode om dit efficiënt te doen is de pomodoro-techniek. Bij deze techniek werk je steeds periodes van 25 minuten geconcentreerd aan een bepaalde taak. Na 25 minuten volgen drie minuten pauze, waarna weer een nieuwe periode van 25 minuten kan worden gestart. Na de vierde keer mag een langere pauze genomen worden.

Eten, slapen en bewegen

Regelmatig bijtanken is een must als je efficiënt wil werken. Genoeg slapen, gezond eten en regelmatig bewegen zorgen voor lichamelijke en geestelijke energie. Maar ook regelmatig pauzes nemen draagt bij aan het energieniveau. Het lijkt misschien slimmer om bij grote drukte uren achter elkaar door te werken, maar een paar keer per dag ontspannen zorgt ervoor dat je uiteindelijk meer werk kunt verzetten.

Het soort lunch kan een groot verschil maken voor het verloop van je dag. Een slechte lunch leidt hoogstwaarschijnlijk tot een moeizame middag, omdat je je suf voelt en sneller afgeleid bent. Met een goede lunch ben je weer opgeladen, in balans en klaar om door te stomen.

Tip: Lunch later

De gemiddelde mens is op zijn scherpst rond 12.00 uur. Wil je efficiënt werken, benut dan die tijd en ga bijvoorbeeld pas lunchen rond 14.00 uur.

Een zware lunch met veel koolhydraten, zoals brood, wordt gewoonlijk gevolgd door een daling in productiviteit, omdat het veel energie kost om deze lunch te verteren. Toch moet je geen maaltijd overslaan. Doe je dat, dan zakt de bloedsuikerspiegel en daarmee je aandacht tot nul. Als je tussen de maaltijd liggende periodes opvult met zoetigheid en koffie gaat je stemming als een jojo op en neer. Deze stoffen verstoren het effect van je biologische ritme en hebben slechts zeer tijdelijk een positieve uitwerking op je productiviteit.

Stimuleer werknemers

Stimuleer ook je werknemers gezond te lunchen om de productiviteit hoog te houden. Voorzie hierin en vertel ze over het belang van een gezonde lunch op de juiste tijd.

Auteur

Raphael Klees