Hoe krijg ik mijn medewerker op twee wielen?

En waarom zou ik dat willen?

14 februari 2014

De meeste mensen denken bij woon-werkverkeer automatisch aan de auto. Het openbaar vervoer is vaak gewoon geen optie. Er zijn echter nog meer alternatieven. Tweewielers, bijvoorbeeld.

Elke dag staan ze er weer: files. Die zijn opgebouwd uit duizenden en duizenden auto's. In vrijwel elke auto zit slechts één persoon. Allemaal verbijten ze zich omdat ze alweer in de file staan. Ze weten dat het anders kan, maar ‘met het openbaar vervoer zijn ze nog veel langer onderweg en moeten ze nog staan ook’. Als de trein überhaupt rijdt, natuurlijk. Er zit niets anders op dan elke dag maar weer in de auto te stappen en aan te schuiven.

Winst

Dat is te pessimistisch gedacht. Er zijn wel degelijk alternatieven. Wondermiddelen zijn het niet, maar elke file waar je werknemer niet in hoeft te staan, is winst. Winst in tijd, energie en productiviteit. Zowel jij als je werknemer profiteren daarvan.

Fiets

Het alternatief dat veel mensen vergeten is de tweewieler. Bij dat woord denken veel mensen aan de fiets. Ze beginnen meteen te sputteren dat ze te ver van hun werk wonen om elke dag te fietsen. Ze willen niet bezweet aankomen op hun werk. En daarbij regent het toch altijd in dit land.

Tegenwind

Maar er zijn meer soorten tweewielers dan de fiets. En die onderscheiden zich allemaal door één ding: ze hebben een motor. Neem nu de elektrische fiets. Tot 25 kilometer per uur geeft die ondersteuning bij het trappen. Zelfs bij tegenwind haalt de fietser zonder veel moeite die snelheid. Bezweet aankomen is er dus niet meer bij.

Tempo

Ook is de actieradius met een e-bike flink groter dan met een gewone fiets: woon-werkverkeer tot 20 kilometer enkele reis behoort tot de mogelijkheden. En dankzij de trapondersteuning kan je medewerker flink tempo maken; in het gunstigste geval is hij in drie kwartier op zijn bestemming.

WKR

Je kunt je personeel een elektrische fiets aanbieden via de werkkostenregeling (WKR). Jij koopt de fiets en stelt deze ter beschikking. Jaarlijks mag je een bedrag ter hoogte van 1,5 procent van het totale fiscale loon van je werknemer belastingvrij besteden aan werkkosten. De elektrische fiets kost de medewerker op deze manier niets.

Comfortabel

Uit diezelfde werkkostenregeling zou je ook andere tweewielers kunnen financieren. Bijvoorbeeld een (elektrische) scooter. Die zijn nog comfortabeler en sneller dan e-bikes, hoewel ze natuurlijk niet het bijkomende voordeel van fitheid met zich meebrengen. En dan is er nog de motor. Daarmee kan de berijder zich een weg banen door elke file. Aan de andere kant is motorrijden in de winter niet de meest aangename en veilige manier om te reizen. Maar net als bij e-bikes en scooters geldt ook hier, dat elke omzeilde file er één is. Wie gedurende het voorjaar en de zomer de auto laat staan, heeft al de helft gewonnen.

Kilometervergoeding

Overigens is de werkkostenregeling niet de enige manier om werknemers tegemoet te komen als het om alternatieve, tweewielige vervoersmiddelen gaat. Je kunt ook een onbelaste kilometervergoeding verstrekken aan werknemers die met eigen vervoersmiddelen naar het werk komen. Die bedraagt maximaal 0,19 euro per kilometer. Daarbij maakt het niet uit welk vervoermiddel de werknemer kiest.

Bedrag

Je kunt je werknemers stimuleren om te kiezen voor alternatief vervoer door een gelijke kilometervergoeding uit te betalen voor alternatieve opties als voor autogebruik. Werknemers die met de fiets, de scooter of de motor komen, houden zo een leuk bedrag over. Bovendien zullen ze productiever zijn. Want niets is zo funest voor de energie en de werklust als een file.