Minder dieselkosten met dezelfde bouwmachines

Wat levert Het Nieuwe Draaien mij op als ondernemer?

21 oktober 2016

Het Nieuwe Rijden - bewuster autorijden om brandstof te sparen - ken je waarschijnlijk wel. Jij kunt als ondernemer in de bouw een hoop besparen met een zelfde principe, maar dan voor bouwmachines: Het Nieuwe Draaien. Michiel Pouwels van branchevereniging CUMELA en Sten de Wit van TNO vertellen over de mogelijkheden.

Whitepaper Haal meer uit mvo

“Wij zien dat ondernemers die sturen op kostenbeheersing en minder brandstofverbruik beter rendement hebben,” vertelt Michiel Pouwels van CUMELA Nederland, een branchevereniging die bijna 2000 ondernemers in groen, grond en infrastructuur vertegenwoordigt. Vorig jaar begon CUMELA een project samen met BMWT (organisatie van machinedistributeurs) en onderzoeksinstituut TNO. Hierin onderzochten zij het brandstofverbruik van bouwmachines. “We hebben in dit project vooral onderzocht hoe je betrouwbaar brandstofverbruik van je voertuigen kunt meten,” vertelt Sten de Wit van TNO.

Verbruik

Volgens De Wit hebben ondernemers nog te weinig inzicht in het verbruik van bouwmachines en de effecten van besparende maatregelen. Brandstofuitgaven zijn een groot deel van de totale projectkosten. Het aandeel is de afgelopen jaren fors gestegen: van 11 naar 16 procent. “Dat komt vooral door stijging van de dieselprijs en wegvallen van het accijnsvoordeel op rode diesel voor ondernemers,” licht Pouwels toe.

Opties

De Wit en Pouwels denken dat mkb’ers veel kunnen besparen op brandstof. Je hebt als ondernemer in de bouw een aantal opties:

1. Besparing inbouwen in de machine. Denk bijvoorbeeld aan een startstopsysteem. Als een chauffeur even moet wachten tijdens zijn werk, gaat de motor na een paar minuten automatisch uit. De chauffeur hoeft daar niet over na te denken.

2. Machinisten en ondernemers bewust maken. Door machines te bedienen volgens Het Nieuwe Draaien kunnen chauffeurs zelf een hoop kosten besparen. Bijvoorbeeld door de motor niet onnodig te laten draaien, hard te rijden of de juiste hulpstukken voor de machine te gebruiken.

Cultuuromslag

Vooral bij de tweede optie is inzicht van de chauffeur in de besparing belangrijk. “Met een tracksysteem maak je het voor medewerkers inzichtelijk welk effect hun bedieningsgedrag heeft op de brandstofkosten en CO2-uitstoot,” vertelt De Wit. “Bij een van de mkb-bedrijven in het project zagen we echt een cultuuromslag. Vroeger kon de chauffeur met de leegste tank pochen dat hij het hardst had gewerkt. Nu is juist de persoon die het minst verbruikt de beste chauffeur.”

“Het begint bij de werkgever, die moet zijn medewerkers bewust maken en vertellen waarom besparen belangrijk is,” zegt Pouwels. Dat doet hij niet alleen door verbruikscijfers te laten zien, maar ook door bijvoorbeeld beloningen te geven aan chauffeurs die besparen.

Kosten en milieu

Met Het Nieuwe Draaien kunnen bedrijven tot 10 procent van de dieselkosten drukken. Volgens de directeur van  CUMELA is kostenbesparing de sterkste motivatie voor mkb’ers. “Verder is het aantrekkelijk voor opdrachtgevers als jij kunt aantonen dat je duurzaam werkt”.

Het blijkt dat steeds meer ondernemers interesse hebben. “We beginnen na de vakantie met een nieuw pilotproject, waarin 10 bedrijven samen hun besparingsdoel stellen,” vertelt Pouwels. “We hebben nu al te veel aanmeldingen!”

Auteur

Claartje Vogel