Slim besparen op logistieke kosten

Marktrade importeert en exporteert printersupplies

Een bedrijf moet slim omgaan met de kosten. Die strijd is ook Marktrade, handelaar in printersupplies, niet vreemd. Het bedrijf levert in de Benelux en is vooral op logistiek gebied altijd op zoek naar 'optimale performance' voor de klant.

Dinsdagavond 13 december was Dirk Muller te gast in ons webinar over Logistiek. Hij vertelde in een uur alles over hoe hij de logistiek regelt bij de import en export van zijn printersupplies.

 Naam: Dirk Muller

Bedrijf: Marktrade

Opgericht in: 2002

Aantal werknemers: 2

Handelt in: printersupplies

Importeert uit: Engeland, Duitsland

Exporteert naar: Benelux

Importeert sinds: 2003

In 2002 roken Erik en Dirk een kans om aan de slag te gaan met de oprukkende digitalisering. Ze zegden hun baan bij Philips op en zetten de stap naar het ondernemerschap. Een goede stap, want inmiddels zijn ze marktleider in het segment private label printersupplies in retail Benelux.

Benelux: klein maar fijn

Dirk legt uit waarom het destijds logisch was om voor de kleinere regio Benelux te kiezen: “Door de digitalisering ontstonden er nieuwe productcategorieën, waarin nieuwe merken en fabrikanten de bestaande grote, logge fabrikanten zouden gaan inhalen. Die nieuwe merken hadden bij de start echter geen verkoopinfrastructuur en zouden zich bij entree op de Europese markt in eerste instantie gaan richten op de grote afzetmarkten als Duitsland, Engeland en Frankrijk. Daar zagen wij een potentie voor ons te starten bedrijf als importeur voor specifiek de Benelux markt.”

Betrouwbare leverancier

De producten van Marktrade worden geïmporteerd uit Engeland en Duitsland. Vervolgens levert het bedrijf ze door naar winkels in de Benelux, zoals warenhuizen, supermarkten en webshops. Hoe ze aan betrouwbare leveranciers zijn gekomen? Dirk: “We hebben veel toonaangevende beurzen bezocht in Sjanghai, Hong Kong en Las Vegas. In Las Vegas kwamen we per toeval onze huidige leverancier van printersupplies tegen. We hadden het geluk dat deze fabrikant nog geen distributeur had in Nederland, dus konden we direct voor ze aan de slag als importeur.”

Variabele logistieke kosten

In het begin deden Erik en Dirk alles zelf, ook op logistiek gebied. “Opslag, uitslag, alles hebben we gedaan. Zo konden we de kritische succesfactoren bepalen. Na een tijdje hebben we de hele warehousing uitbesteed aan een logistieke dienstverlener. Het grote voordeel daarvan is dat alle logistieke kosten bij ons variabel zijn en we in geval van snelle groei geen investeringen hoeven te doen op logistiek niveau om die groei te ondersteunen.” De warehouser slaat inkomende vrachten in en op, pickt de orders en verstuurt ze met transporteurs. “We houden zelf de controle door kernactiviteiten als inkoop, voorraadbeheer en verkoop en marketing in eigen beheer te houden”, vertelt Dirk.

Zo laag mogelijke kosten

De logistieke kosten bestaan voor Marktrade uit kosten voor transport, inslag, opslag en uitslag, plus kosten voor verzekering. Omdat ze samenwerken met een grote logistieke dienstverlener, kunnen ze profiteren van schaalvoordelen dankzij groupage. Bovendien wordt alles met vrachtwagens vervoerd, een goedkope optie voor transport.

EDI-systeem

Om de processen zo efficiënt mogelijk te organiseren, gebruikt Marktrade een EDI-systeem (Electronic Data Interchange) voor de datacommunicatie met haar klanten en voor versturen van de leveropdrachten aan de warehouser. “Om onze concurrerende positie te behouden, willen we onze kosten van organisatie zo laag mogelijk houden. Dankzij het systeem minimaliseren we de data-invoer. Dat bespaart tijd en voorkomt fouten in communicatie.”

Besparen in de keten

Een andere slimme bespaartruc is door te profiteren van goed georganiseerde klanten. “Sommige klanten hebben een heel efficiënt transportsysteem en kunnen orders goedkoper naar hun distributiecentrum vervoeren dan ons eigen warehouse, omdat ze veel capaciteit vrij hebben op retourtransporten vanuit hun winkels. Dan leveren we volgens de Incoterm Ex Works, ze halen het dan dus zelf op bij ons magazijn. Zo proberen we samen met iedere klant voordelen te zoeken in de logistieke keten. Dat levert zowel ons als de klant kostenbesparingen op.”

Tip:

Dirk: “Onze stelregel is dat wanneer je er zelf nooit de beste in kan of wil worden, je het beter kan uitbesteden aan een bedrijf die dat wel is of kan worden. We werken met een partner die snel kan opschalen, wat het voordeel biedt dat we snel kunnen groeien in omvang zonder hoge investeringen en hogere vaste kosten. Maar: als logistiek een belangrijk onderdeel uitmaakt van je dienst of product, kan het zich juist wel lonen het in eigen beheer te doen.

Wat vind je van dit artikel?

Auteur

Liesbeth Meenink