Bijtellingsregels in 2021 en 2022

Alle bijtellingsregels voor de auto van de zaak op een rij

14 juni 2021

Ondernemers die privékilometers maken in een zakelijk geregistreerde auto, krijgen ook in 2021 en 2022 te maken met bijtellingsregels. In dit artikel vind je een overzicht van de regels en belangrijkste veranderingen rondom de bijtelling.

Honderdduizenden Nederlandse ondernemers leasen of kopen een auto voor zakelijke doeleinden en rijden deze wagen ook voor privédoeleinden. De Belastingdienst beschouwt een auto op naam van de zaak als ondernemersvermogen. In het geval van meer dan 500 privékilometers per jaar, krijgt de ondernemer daarom ook in 2021 te maken met bijtellingsregels. 

Gevolg: een fiscale heffing voor privégebruik van de zakelijke auto, het bijtellingspercentage. Dit is een percentage over de cataloguswaarde van de auto, inclusief BPM en btw dat moet worden opgeteld bij de winst.

Regels bijtelling 2021

Het standaard bijtellingspercentage is in 2021 gelijk gebleven ten opzichte van het jaar ervoor, namelijk 22%. Dat percentage geldt voor alle auto’s met een brandstofmotor, ongeacht prijs of emissie. Voor 2017 gold een getrapt systeem, waarbij de hoogte van het bijtellingspercentage afhankelijk was van de (veronderstelde) CO2-uitstoot van de auto.

Vanaf 2017 veranderden de regels rondom bijtelling drastisch en werd een standaard bijtellingspercentage van 22% kracht voor alle auto’s, behalve die met een volledig elektrische aandrijving. Het standaard percentage van 22% blijft voor auto’s met brandstofmotor naar verwachting gelden tot minimaal 2026. Wat er daarna gebeurt met de autobelasting is afhankelijk van politieke beslissingen.

CO2-emissie20152016201720182019202020212022
Geen4%4%4%4%4%8%12%16%
1-50 g/km7%15%22%22%22%22%22%22%
51-82 g/km14%21%22%22%22%22%22%22%
83-106 g/km20%21%22%22%22%22%22%22%
> 107 g/km25%25%22%22%22%22%22%22%

Bijtellingsregels 2022

In 2022 zal de bijtelling voor volledig elektrische auto's stijgen naar 16%. Voor de rest blijft 22% gelden.

Lees ook: Elektrische auto: bijtelling in 2021 t/m 2026

Regels bijtelling vijf jaar geldig

Goed om te weten: bijtellingsregels blijven 60 maanden (vijf jaar) van kracht vanaf het moment van de eerste kentekenafgifte van de auto. Deze regeling is onafhankelijk van eigenaar of land waarin de auto voor het eerst op naam is gezet. Dus wie in september 2021 een tweedehands elektrische auto koopt die in november 2019 voor het eerst werd geregistreerd, profiteert nog tot november 2024 van de gunstige bijtellingsregels uit 2019. In dat geval hoeft maar 4% bijtelling over de eerste 50.000 euro te worden betaald. 

Bijtellingsregels voor youngtimers

Voor youngtimers, auto’s ouder dan vijftien jaar, gelden ook in 2021 en 2022 weer afwijkende bijtellingsregels. Het bijtellingspercentage voor youngtimers is vastgesteld op 35%, alleen geldt dit percentage niet voor de catalogusprijs, maar voor de dagwaarde van de auto. Die dagwaarde is natuurlijk maar een fractie van de cataloguswaarde in het geval van een auto op leeftijd. Bovendien zijn ook hier alle kosten voor onderhoud, reparatie, lease en verzekering aftrekbaar. Veel ondernemers die gebruikmaken van de youngtimer-regeling kiezen dan ook voor een luxe auto.

De ‘youngtimer-regeling’ kan een aantrekkelijk alternatief zijn voor kleine zelfstandigen die zakelijk en privé van dezelfde auto gebruik willen maken en het niet erg vinden om in een oudere auto te rijden. 

Fiscale voordelen zakelijke auto privé rijden

De bijtellingsheffing kan een aardige fiscale tegenvaller zijn. Aan de andere kant levert het privé rijden van een zakelijk geregistreerde auto ook weer een aantal fiscale meevallers op. Zo mogen alle kosten die het gebruik van de auto met zich meebrengt (exclusief btw) worden afgetrokken van de winst. Denk aan leasekosten, verzekeringskosten, brandstofkosten, parkeerkosten en kosten voor onderhoud en reparatie. Bovendien mag de zakelijke rijder btw terugvragen over de aanschafkosten van de auto. 

Tip: let bij de aanschaf van een zakelijke tweedehands auto op of het om een btw-auto gaat of om een zogenaamde marge-auto. In het geval van een marge-auto heft de verkoper geen btw over de verkoopprijs en valt er dus ook geen btw over de aankoop terug te vragen.

Ritregistratie en RRS-keurmerk

Wie minder dan 500 kilometer privé rijdt in een zakelijke auto, hoeft geen bijtellingskosten te verrekenen tijdens de belastingaangifte en moet daarvoor een ‘Verklaring geen privégebruik auto’ indienen. In dat geval eist de Belastingdienst wel dat je het aantal privékilometers kunt aantonen met een sluitende ritregistratie van alle gereden kilometers, liefst via een registratiesysteem met RRS-keurmerk. De Belastingdienst heeft een duidelijke voorkeur voor kilometerregistraties met RSS-keurmerk en geeft aan dat de kans op een extra controle klein is wanneer een ondernemer zijn of haar registratie inclusief RSS-keurmerk aanlevert. Het keurmerk is echter (nog) niet verplicht en gaat dat in 2021 en 2022 ook niet worden.

Auteur

Michiel van de Peppel

Michiel is een veelzijdige tekstschrijver met ervaring in de journalistiek, marketingcommunicatie en PR. Hij schrijft graag over ondernemerschap, ook vanuit zijn eigen ervaring. Sinds 2011 runt hij zijn eigen communicatiebureau: WYZYN COMMUNICATIE in Amersfoort. In 2021 kwam daar Consortius bij, een gespecialiseerde service voor wetenschapscommunicatie. Kortom: Michiel is een ondernemende duizendpoot, net zoals de meeste MKB-ondernemers. Zijn doel: lekker leesbaar en onderscheidend informeren, waar mogelijk met enige diepgang.