Waarom beginnen met duurzaam ondernemen?

Een noodzaak, maar vooral een strategie met mooie kansen voor ondernemers

03 januari 2022

Het belang van duurzaamheid is groter dan ooit tevoren. Waarom is duurzaam ondernemen een goed idee? Wij zetten een aantal argumenten voor je op een rij.

Voor sommige ondernemers is duurzaamheid een vaag begrip. Of zelfs een woord dat te pas en te onpas wordt gebruikt, vooral door bedrijven die in essentie helemaal niet zo duurzaam bezig zijn. Of misschien heb je het gevoel dat je als klein mkb-bedrijf niet veel kunt bijdragen aan verduurzaming. Het kan ook zijn dat je als ondernemer gewoon niet zou weten waar je moet beginnen met duurzaamheid.

MKB steeds duurzamer

Gelukkig hebben de meeste ondernemers al stappen gezet richting een duurzamere onderneming. Uit een recent onderzoek van Getapp bleek dat zo’n 79% van de ondervraagde mkb-bedrijven in Nederland actie onderneemt om te verduurzamen. Deze ondernemers zien niet alleen de noodzaak in van duurzaam ondernemen, maar ook de kansen die het biedt.

Wat is duurzaam ondernemen?

Duurzaam ondernemen heeft alles te maken met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). De termen ‘duurzaam ondernemen’ en ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ worden zelfs door elkaar gebruikt omdat ze praktisch synoniem zijn. Er wordt mee bedoeld dat je als bedrijf verder kijkt dan alleen maar winst maken. Duurzaam ondernemen voor bedrijven houdt in dat een bedrijf bij zijn activiteiten de volgende factoren in evenwicht houdt:

  • Maatschappij

  • Milieu

  • Winst

Er wordt ook wel gezegd: Profit, Planet en People. Als bedrijven duurzaam ondernemen zullen ze met belanghebbenden (stakeholders) communiceren over hun doelstellingen en activiteiten. Bovendien legt het bedrijf verantwoording af over de manier waarop het duurzaam onderneemt.

Waarom duurzaam ondernemen?

De vraag waar het om gaat is natuurlijk de waarom-vraag. Dat is de vraag die je je als ondernemer regelmatig stelt. Als je goede argumenten hebt om over te stappen op een andere bedrijfsvoering ben je eerder geneigd om het door te zetten. Motivatie is alles. Dus: waarom zou je duurzaam willen ondernemen? We zetten een aantal argumenten voor je op een rij die laten zien dat duurzaam ondernemen niet alleen verstandig is voor je omgeving, maar ook kansrijk. Laten we beginnen met de kansen.

Duurzaam ondernemen: de kansen

Laten we eerlijk zijn: als ondernemer wil je succesvol zijn. Een duurzaam bedrijf biedt veel kansen. Kansen die je als ondernemer waarschijnlijk niet wilt laten lopen. Een aantal incentives om duurzaam ondernemen te overwegen.

Betere marktpositie

Als ondernemer wil je je onderscheiden van je concurrenten. Dat je nu koploper bent, wil niet zeggen dat je dat over twee jaar nog steeds bent. Je concurrenten zitten niet stil. Een bedrijf dat inzet op duurzaam ondernemen onderscheidt zich van de rest. Sterker nog, de kans is groot dat een bedrijf dat niet duurzaam onderneemt steeds sneller terrein zal verliezen op duurzame bedrijven. Een bedrijf dat staat voor een betere toekomst kan eerder rekenen op sympathie van potentiële klanten en investeerders. Kortom, een beter imago.

Beter personeel

Goed personeel vinden is niet makkelijk. En als je eenmaal (jong) talent gescout hebt, is het lastig om ze aan je te binden. Door duurzaam te ondernemen kun je een werkgever worden waar potentiële werknemers graag komen werken. Steeds meer jonge werknemers nemen de duurzaamheid van een potentiële werkgever mee in hun afwegingen. Het is voor veel werkzoekenden een fijn idee dat een werkgever bijdraagt aan het milieu en de maatschappij. Veel werknemers zoeken zingeving in hun werk. Je trekt dus niet alleen betere mensen aan, ze zullen ook gemotiveerder zijn.

Kostenbesparing

Natuurlijk kost verandering geld, maar de investering in duurzame bedrijfsmiddelen leidt - naast milieuwinst - vaak ook tot kostenbesparing. Denk aan de overgang naar minder verpakkingsmateriaal of investeringen in duurzame vormen van energie, zoals zonne-energie of windenergie. Je kunt bovendien in aanmerking komen voor allerlei subsidieregelingen, waardoor overstappen op duurzame bedrijfsmiddelen nog aantrekkelijker wordt.

Grotere doelgroep

Als bedrijf heb je je ‘traditionele’ doelgroep: de klanten die je met jouw product of dienst bedient sinds de oprichting van het bedrijf. Maar met de verandering naar een duurzame onderneming raken misschien meer mensen in jouw bedrijf geïnteresseerd. Ook kan het zijn dat je door je bedrijfsvoering te verduurzamen, je makkelijker een nieuwe doelgroep kunt aanspreken. Nadenken over je bedrijfsmissie biedt vaak meer mogelijkheden dan je denkt. 

Lees ook: Duurzaam businessmodel opstellen? Zo begin je

Voldoening

Toch een punt om te noemen: voldoening. Het geeft gewoon meer voldoening te weten dat je je geld verdient met een bedrijf dat rekening houdt met mens en milieu. 

Duurzaam ondernemen: de noodzaak

Duurzaam ondernemen is inmiddels ook bittere noodzaak geworden. Alarmerende klimaatrapporten laten zien dat het niet goed gaat met de aarde. Er moet iets veranderen!

De nieuwe standaard

De eerste reden is misschien wel de belangrijkste: het ‘oude’ ondernemen is niet meer van deze tijd. De kans dat klanten kiezen voor een bedrijf dat niet maatschappelijk verantwoord onderneemt wordt steeds kleiner. Stap je niet over op de nieuwe standaard, dan is de kans groot dat je eruit ligt.

Toekomstige wetgeving

De klimaatdoelen uit het klimaatakkoord houden voor Nederland in dat in 2030 de CO2-uitstoot met 49% verminderd moet zijn ten opzichte van 1991 en met 95% in 2050. De European Green Deal is de routekaart naar een klimaatneutrale en bloeiende Europese economie. Ook jouw bedrijf zal deel uitmaken van die economie. Doorpakken met duurzaam ondernemen is feitelijk niets anders dan voorsorteren op veranderende wetgeving. En dan kun je maar beter op tijd beginnen.

Een betere toekomst

Investeren hoort bij het ondernemen. Je doet een investering in de hoop dat je daar in de toekomst een bepaald rendement uithaalt. Met duurzaam ondernemen investeren bedrijven in de toekomst van de planeet én in hun eigen toekomst, omdat het de enige manier is. En oh ja, vergeet de toekomst van je kinderen niet.

Verkeerde ideeën over duurzaamheid

Sommige ondernemers kunnen heel wat redenen verzinnen om niet te beginnen met duurzaam ondernemen. Vaak heeft dat te maken met verkeerde ideeën over duurzaamheid. Bijvoorbeeld: 

‘Duurzaamheid is duur en gaat alleen over je CO2-voetafdruk. Duurzaamheid is de verantwoordelijkheid van de overheid en alleen iets voor de elite. Wat ik als bedrijf kan betekenen in duurzaamheid is een druppel op een gloeiende plaat. Mijn werknemers of klanten malen niet om duurzaamheid.’

Maar met een duurzaam bedrijf kun je een groot verschil maken en je kansen in de markt verbeteren. Eigenlijk zijn er geen redenen om duurzaam ondernemen uit te stellen.

Iets voor jou?

Veel bedrijven hebben serieus werk gemaakt van duurzaam ondernemen. Wat ga jij doen? Misschien vraag je je af hoe je kunt starten met duurzaam ondernemen. Gelukkig hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Veel ondernemers gingen je voor. Ze hebben een duurzaam businessmodel opgesteld, handig gebruikgemaakt van subsidieregelingen voor duurzame energie en hun bedrijf omgezet in een duurzaam bedrijf.

Auteur

Job Jansen

Als freelance tekstschrijver en SEO-adviseur heb ik bijna dagelijks contact met bedrijven. Over de jaren heen heb ik samengewerkt met talloze inspirerende ondernemers, waardoor ik veel affiniteit heb gekregen met mkb’ers. Vanuit die ervaring probeer ik als redacteur bij MKB Servicedesk elke keer artikelen te schrijven waar ondernemers echt iets aan hebben.