Welke opties zijn er voor telefonie op de zaak?

15 september 2021

Altijd en overal bereikbaar zijn. Dat is toch het eerste waar je aan denkt als het gaat om zakelijk bellen. We kennen immers allemaal de ergernis van een telefoontje dat niet wordt opgenomen, ellenlange belmenu’s, irritante wachtmuziek, onverstaanbare receptionistes of verkeerde doorschakelingen. Denk je aan zakelijk bellen, dan wil je dat in ieder geval niet. Natuurlijk kies je voor goede bereikbaarheid waar je ook bent. Je wilt een goede verbinding zodat verstaanbaarheid wordt gewaarborgd en een directe lijn zonder eindeloze belmenu’s.

Bellen, de verschillende mogelijkheden

Voor zakelijk bellen zijn er verschillende opties. Iedere optie heeft weer andere voor- en nadelen, die - afhankelijk van jouw wensen en voorkeuren - goed of juist minder geschikt voor jou zijn.

Vaste telefoonlijn

De vaste telefoonlijn: Een analoge lijn die geschikt is voor maar één verrichting. Ook wel POTS genoemd (Plain Old Telephone Service). Deze lijn is nog steeds te gebruiken om mee te bellen, maar wordt tegenwoordig ook wel gebruikt voor de aansluiting van bijvoorbeeld een alarm.

Mobiel netwerk

In ons land zijn er vier mobiele netwerken, namelijk Vodafone, KPN, Tele2 en T-Mobile. Alle andere providers maken gebruik van één van deze netwerken. Als je wilt bellen via een mobiel netwerk, dan kies je voor een abonnement met een telefoon of een sim only abonnement.

VoIP

VoIP staat voor Voice over IP en houdt in dat je belt via internet. Dit betekent dat er geen kabels meer nodig zijn, maar dat je wel afhankelijk bent van een goed functionerend internet. Wil je bellen via VoIP, dan heb je in de meeste gevallen een SIP-account nodig in combinatie met een specifiek VoIP-toestel.

VoIP, de beste keuze voor telefonie op de zaak

De ontwikkelingen op het gebied van communicatie gaan snel. We reizen steeds meer en maken daardoor makkelijk zakelijke connecties in binnen- en buitenland. Gaat het om zakelijk bellen, dan wordt er momenteel vaak gekozen voor een telefooncentrale in de cloud. Bellen via VoIP heeft veel voordelen:

Thuis of op locatie werken

Gewoon thuis op de bank zitten en bellen alsof je op kantoor aanwezig bent. Je bent gewoon bereikbaar op het zakelijke telefoonnummer en kunt daar ook vanuit huis mee bellen. Heb je geen VoIP toestel bij de hand, maak dan gebruik van VoIP telefonie via je smartphone. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld de app Zoiper IAX SIP VOIP Softphone of MobileVOIP installeren en een wifi versterker gebruiken, zodat je overal in huis bereikbaar bent.

Onbegrensde capaciteit

Meerdere telefoontjes tegelijk op hetzelfde zakelijke telefoonnummer of rechtstreeks naar een specifieke afdeling. Dat kan eenvoudig zonder extra investeringen, mits je voldoende bandbreedte hebt. Let daarop wanneer je een abonnement afsluit op bijvoorbeeld Ziggo Zakelijk, zodat je alleen nog hoeft te bedenken hoeveel VoIP telefoontoestellen je nodig hebt.

Wel bereikbaar bij een internetstoring?

Als het internet eruit ligt, kan VoIP niet functioneren. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Voor het geval het wel gebeurt, is het echter verstandig om VoIP zo in te stellen dat inkomende gesprekken bij een internetstoring worden doorgezet naar een mobiele telefoon.

Minder kabels nodig

De VoIP telefoon en de computer kunnen samen op één poort worden aangesloten. In de meeste gevallen wordt het VoIP toestel voorzien van stroom door middel van een switch aansluiting. Op de werkplek bespaart dit in ieder geval een voedingskabel en een adapter.

Inzicht

Als je onverhoopt een gesprek hebt gemist, wil je natuurlijk graag weten door wie er is gebeld, hoe vaak, en hoe lang. Op welke tijd is het eigenlijk heel druk aan de telefoon, en wanneer niet? Een telefooncentrale in de cloud biedt de mogelijkheid om meer inzicht te krijgen in deze gegevens.

Koppelen

Omdat VoIP werkt via internet is het mogelijk om dit te koppelen aan een  CRM systeem, ofwel Customer Relationship Management. Dit is ideaal voor verkoop- en klantenservice teams, zodat je daarin alle contacten bij kunt houden.

Voordelig zakelijk bellen met VoIP

Ben je op zoek naar een nieuwe manier van telefoneren op de zaak, vergelijk dan de prijzen van vast- mobiel- en VoIP bellen. Je zult al snel zien dat VoIP heel voordelig is en veel meer mogelijkheden biedt. De belangrijkste bijkomende kosten bestaan voornamelijk uit de aanschaf van specifieke VoIP toestellen.