Hoe bind ik mijn medewerkers aan de organisatie?

Column | Tips voor een goede relatie
Met goede secundaire arbeidsvoorwaarden kun je als kleine ondernemer toch de beste mensen aan je bedrijf te binden en met de grote jongens concurreren. Maar hoe zorg je ervoor dat ze na jaren nog steeds gelukkig zijn en de relatie goed blijft?
Als werkgever wil je het beste voor je medewerkers. Een goed basissalaris, meer dan gemiddeld aantal vakantie + ATVdagen, een relatief kleine pensioenbijdrage voor de medewerker zelf, eventueel een auto van de zaak, de nieuwste telefoon, noem het maar op. Als het even kan haal je op deze manier de krenten uit de pap en kun je als klein bedrijf concurreren met de grote jongens. Nieuwe werknemer gelukkig, jij gelukkig.
 
"Ik heb een andere baan"
Maar wat als de wittebroodsweken of - jaren voorbij zijn en er kleine scheurtjes beginnen te komen in de arbeidsrelatie? Je merkt dat je elkaar niet echt meer kan inspireren en dat ook de productiviteit minder aan het worden is. En dan ineens, op een vrijdagmorgen, de op één na laatste dag van de maand, staat die ene veelbelovende verkoopmedewerker voor je neus met het bericht dat hij een andere baan heeft. "Hè, hoe kan dit?", denk je bij jezelf. We hebben een aantal weken, oh nee maanden, geleden nog samen zitten bomen over hoe we meer omzet konden genereren. En nu ineens dit! Je bent in eerste instantie boos, voelt je in de steek gelaten.
 
Tips om dit te voorkomen
Hoe kan ik dit een volgende keer voor zijn? Hoe zorg ik ervoor dat ik vooral die goede mensen aan me kan binden? Een aantal punten om in acht te nemen;

1. Open communicatie. Zorg dat er in de organisatie open gecommuniceerd wordt over wat er speelt. Als medewerkers het gevoel hebben dat er iets achtergehouden wordt, of dat er veel informele overleglijnen lopen, dan voelt een medewerker zich niet serieus genomen. Het komt van twee kanten: de organisatie moet open staan voor wat de medewerker vindt en voelt en daar ook naar handelen. Tegelijkertijd is het belangrijk dat er ruimte is voor de medewerker om zich te uiten; oprecht, constructief en met respect.

2. Zeggenschap. Medewerkers die zich verantwoordelijk voelen voor hun functie en dit ook uitdragen, hebben zeggenschap nodig. Zeker waar het gaat om het uitoefenen van hun eigen functie. Irritatie ontstaat als er onnodige betutteling is zoals het persé eerst naar kantoor komen terwijl de medewerker een kwartier later alweer in zijn auto moet stappen om naar een relatie te gaan. Een goed voorbeeld daarvan is Macaw, voor de tweede keer uitgeroepen tot ‘Beste werkgever van Nederland’. Eén van de aspecten die als zeer goed (8,1) door hun medewerkers beoordeeld wordt, is ‘vrijheid in het werk’. Daarnaast zijn 'werkinhoud' (8,3) en 'werksfeer'  (8,6) zeer goed beoordeeld en dat maakt dit relatief kleine bedrijf ‘de beste werkgever van Nederland’.

3. Succes delen. Wanneer de focus op succes ligt, zal er minder naar eventuele problemen worden gekeken. Degene die scoort, is succesvol. En wie wil dit gevoel nou niet hebben? Zorg ervoor dat het individuele succes gedeeld wordt met het team. En dat er de tijd wordt genomen om het succes te vieren. En dat hoeft heus niet groots en meeslepend te zijn. Bijvoorbeeld trakteren op taart of eerder stoppen met werken en tijd nemen om met het team nog wat te drinken. Het gaat er met name om dat de werkgever nét even wat meer doet dan op een gewone werkdag.

Het vaststellen van de behoefte aan binding en hier actief en oprecht naar handelen is de manier hoe je medewerkers aan de organisatie kunt binden. Medewerkers die zich gewaardeerd voelen zullen zich uiteindelijk meer betrokken voelen en dat zal resulteren in betere prestaties. 

Hoe beloon ik goede medewerkers?

Het nut van een goed arbeidsvoorwaardenbeleid
Goede arbeidsvoorwaarden maken van jou een aantrekkelijke baas. Deze voorwaarden houden meer in dan alleen het salaris. Denk aan bedrijfsfitness, een...

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten